Som una gran família!

gen. 27, 2022 | Saps què ha passat?

“No hi ha camí per a la pau: la pau és el camí”, deia Mahatma Gandhi.
Inspirant-nos en diferents personalitats que defensaven la cultura de pau,
com aquest líder polític, celebrem cada 30 de gener el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau.
Aquest any us convidem a comprovar que el camí de la pau comença
més a prop del que penseu: a la vostra classe!

MIREM…

No us enganyeu: per viure en pau no n’hi ha prou amb no fer la guerra. Al nostre voltant podem identificar moltes actituds del dia a dia que, tot i que no ho semblin a primer cop d’ull, són petites manifestacions de violència i perjudiquen la convivència. A l’escola, on passeu tantes hores amb els companys de classe, també podeu trobar actituds d’aquest tipus. La bona notícia és que podeu fer que canviïn! Aquest vídeo d’UNICEF us explica com:

I què és el que cal per mantenir la pau i el respecte cada dia a l’escola? Algunes escoles hi han reflexionat a fons. Aquí en teniu un exemple:

Nota per als docents:

  • Teniu més informació sobre el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau al seu web.
  • També us pot ser útil la proposta sobre el DENIP que vam publicar en aquest blog fa un parell d’anys.
  • Podeu trobar més recursos per a treballar aquest tema als webs d’UNICEF Educació i de Fundipau.

PARLEM…

Sobre els vídeos:

  • Quin és el somni comú que tenen tots els nens i les nenes que van a l’escola? Per què és tan important, aquest somni?
  • Què vol dir, que entre tots sumem?
  • Segons el primer vídeo, quines coses hem de fer per conviure cada dia en pau a classe?
  • Recordeu algunes de les paraules que surten al trencaclosques de la cultura de pau? I al trencaclosques de la violència, quines hi surten?
  • Què els ha ensenyat l’activitat dels trencaclosques, als nens i les nenes que l’han fet?
  • Una de les nenes assegura que cal ser empàtics a classe. Què vol dir?

Sobre la cultura de la pau:

  • El vídeo d’UNICEF diu que tots som diferents, però tenim dret a ser tractats amb igualtat. Això no és contradictori? Per què?
  • Per què creieu que hi ha persones que pensen que les nostres diferències són motiu per a separar-nos? Hi esteu d’acord?
  • Quins avantatges podeu tenir si sumeu forces a classe? Poseu-ne algun exemple.
  • Per què és tan important posar-se en la pell d’una altra persona?
  • I vosaltres, quins valors considereu més importants per mantenir la cultura de pau?
  • Com us ho feu a classe, si sorgeix algun conflicte? I si algun company o companya té un problema o se sent aïllat?

FEM…

Que bé que ens tenim a prop! (cicle inicial)

Quantes vegades heu dit als vostres companys i companyes de classe que us agrada tenir-los a prop? Mireu aquest vídeo de la cançó Qué bueno, de The Kids Band, i fixeu-vos en la lletra. Quines de les coses que diu us agraden més? Expliqueu-ho als altres nens i nenes de la classe. A veure com dialogueu, eh? Si us animeu, podeu cantar la cançó tots junts fent karaoke i imitant els moviments del grup que la canta en el vídeo. Us hi animeu? Ara us toca a vosaltres! En grups petits, penseu tres coses que us agradin de pertànyer a la classe i conviure amb els vostres companys i companyes. Compartiu-les amb la resta de la classe. Després, compareu: heu coincidit amb els altres grups? Entre tots, voteu les tres coses, de tot allò que s’ha dit, que més us agraden de pertànyer a la classe. Les podeu escriure en gran, en una cartolina, pintar les lletres de colors i penjar-les a classe. O escriure-les a dins d’un colom de la pau (podeu descarregar-vos un model en PDF).

La cultura de pau (cicle mitjà i superior)

Què és exactament la cultura de pau? Aquest vídeo us ho explica amb detall. Després de mirar-lo, comenteu-lo a classe i reflexioneu: com creieu que funcionaria el món, si la cultura de pau fos la predominant? Penseu alguns exemples concrets

Feu memòria dels quatre objectius pels quals, segons el vídeo, cal lluitar per evitar les desigualtats i les injustícies. Com els traslladaríeu al dia a dia de la vostra classe? Penseu-hi i, entre tots, elaboreu un decàleg per aplicar la cultura de pau a la classe. Si us hi animeu, podeu presentar el decàleg amb una presentació de diapositives amb text i imatges acompanyades de música o amb un vídeo en què participeu per grups explicant cada punt del decàleg.

Us proposem que feu l’activitat del trencaclosques que proposa un dels tallers de Fundipau i que lliga amb el vídeo que heu vist al principi. Si la feu, ens podeu enviar un correu i explicar-nos com us ha anat.