Ens quedarem sense platges?

9 abr. 24 | La Notícia de la Setmana

Ja fa uns quants anys que els temporals de llevant (i aquest any sobretot els de garbí i ponent!) mosseguen les nostres platges i fan malbé els passeigs marítims d’algunes poblacions. Ens quedarem sense?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Descobriu el valor que les platges tenen per a les persones: estudieu la història del desenvolupament d’un tram de costa que conegueu i que conté platges.

  • Quina platja coneixes més?

Informeu-vos sobre l’antiguitat i la història de la platja i del passeig (si n’hi ha) que l’acompanya. Us ajudarà a respondre aquestes altres preguntes:

  • La platja i el passeig han estat sempre igual? Quines variacions han patit des que la coneixes? Algun temporal important (com el Glòria de l’any 2020) se’n va endur gaire sorra o hi va causar danys?

2 Sembla exagerat el pensament d’aquest estiuejant, però, si t’hi fixes, t’adonaràs que la platja és un dels espais més democràtics que hi ha:

En primer lloc, no cal pagar per anar-hi, almenys al nostre país: ens iguala a tots. A més, és un espai de convivència que reuneix tota la varietat del gènere humà: gent de dretes i d’esquerres o sense ideologia; de qualsevol religió o atea; gent grassa, prima, musculada; gent de molt poder adquisitiu o de poc: poca ostentació es pot mostrar en la roba o els accessoris! I el sol, l’aigua i l’arena són els mateixos per a tots.

  • Amb quin eslògan reivindicaries les platges?

3 Llegeix les impressions que van escriure aquests escriptors sobre la platja:

Josep Pla, sobre la platja del Canadell (El quadern gris)

“Una de les majors delícies del Canadell és anar, havent dinat, a jeure un parell d’hores, a l’ombra del ventre d’una barca.”

Roberto Bolaño, sobre la platja vista des del passeig marítim de Blanes (Entre parèntesis)

 “Allí, en esa aglomeración triunfal de cuerpos semidesnudos, hermosos y feos, gordos y flacos, perfectos e imperfectos, el aire nos trae un olor magnífico, el olor de las cremas bronceadoras. Me gusta el olor que desprende esa masa de cuerpos abigarrados. […] Los mil ungüentos bronceadores, las cremas de protección solar. Huelen a democracia, huelen a civilización.”

  • Saps situar aquestes platges en el mapa? Fes una descripció geogràfica d’una de les dues

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

4 Les construccions artificials, com espigons i murs protectors, no són suficients per mantenir intactes els passeigs i les platges. Descobriu les tres barreres naturals que poden ajudar a mantenir i recuperar les platges, relacionant-les amb la seva definició:

  duna  •  maresma  •  praderia submarina  

a) Ecosistema aquàtic d’aigües tranquil·les.

b) A la Mediterrània, no hi poden faltar les posidònies.

c) Acumulacions de sorra, sovint amb plantes herbàcies.

  • Per què protegeixen les platges de la força de les onades, les dunes, les maresmes i les praderies submarines?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

5 Relacioneu les platges amb la literatura: a veure si entre tota la classe sou capaços de trobar almenys deu títols de diferents obres de la literatura universal que tinguin relació amb la platja o el mar. Preparats, llestos… ja!

  • Has llegit algun llibre en què el mar i les platges hi tinguin un paper important?
  • Coneixes alguna obra de teatre o alguna pel·lícula en què també siguin protagonistes?

6 I què en penseu, de la lectura a la platja?

Escriviu un text en primera persona explicant si teniu costum de llegir a la platja. Què hi llegiu, vosaltres? Per què? Per si us voleu inspirar…

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?