La nostra paradeta

4 abr. 2024 | Ara ve...

Ara ve… Sant Jordi. El dia de Sant Jordi tothom surt al carrer i grans i petits busquen, miren i regalen llibres, contes i roses. I a l’escola?A l’escola també se celebra. Us suggerim una proposta per treballar la importància de compartir i el plaer per la lectura.

Els grans ens expliquen la llegenda de Sant Jordi

  • Expliqueu als nens i les nenes que els alumnes més grans de l’escola, els de cinquè o sisè, vindran a veure’ns per explicar-nos una llegenda i a fer-nos una proposta. Quina deu ser? Expliqueu què és una llegenda i converseu sobre els personatges que apareixen en aquesta història, el lloc on passa i què hi passa. Sabeu quina llegenda ens volen explicar? Ho heu endevinat?
  • En petits grups, els alumnes de primària expliquen la llegenda de Sant Jordi. Mentre l’expliquen poden ensenyar algun dels contes publicats sobre la llegenda. Per exemple Sant Jordi i el drac, d’Anna Canyelles i Roser Calafell de La Galera. També es pot llegir i ensenyar el conte La diada de Sant Jordi, de Carles Sala i Vila i Roser Calafell, de la mateixa editorial, i proposar als alumnes fer la seva pròpia paradeta de llibres.
  • Si no podeu organitzar aquesta proposta amb els mestres de primària, com a alternativa, podeu projectar i escoltar la llegenda de Sant Jordi que expliquen en Jan i la Júlia del Teatre Kursaal de Manresa.

Fem la nostra paradeta

  • Ja coneixeu la llegenda. I la tradició? És tradició regalar llibres i roses a les persones que estimem, i és per això que el dia de Sant Jordi el carrer s’omple de parades de llibres i roses. I a l’escola? Com celebrem Sant Jordi? Proposeu als petits fer una paradeta per intercanviar contes amb altres alumnes de la classe o bé amb els companys d’infantil. Per fer-ho, cada alumne ha de portar un conte i l’ha d’intercanviar amb algú altre.
  • Entre tots, decidiu com ha de ser aquesta paradeta, on es pot posar i com hi exposareu els contes. Per exemple, podeu ajuntar dues taules petites i tapar-les amb paper d’embalar. Proposeu als alumnes decorar el paper d’embalar amb aquestes plantilles amb motius de Sant Jordi (roses, dracs, sant Jordi, la princesa) i fer-hi un rètol, per exemple amb el nom de la paradeta (La paradeta de la classe dels esquirols, etc.), una frase relacionada amb Sant Jordi o bé una dita relacionada amb els llibres (Sant Jordi, llibres i roses). També podeu decorar el paper d’embalar amb lletres de diferents mides, colors i formes, o amb fotografies de les cobertes de contes infantils.
  • Passat Sant Jordi, podeu continuar l’activitat i crear un espai per compartir o intercanviar contes. Cada setmana, els alumnes agafen un conte i en deixen un altre per a compartir.
  • Aprofiteu també per parlar dels avantatges de deixar-nos els contes i dels hàbits que cal adquirir (tenir cura dels llibres que ens deixen, no perdre’ls, tornar-los, etc.).

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

Feu servir l’aplicació DocuImagina per documentar la sessió amb els alumnes més grans, la sessió en què els alumnes han decorat el paper d’embalar per fer la paradeta de llibres o bé el moment en què els alumnes han compartit llibres, contes o àlbums il·lustrats.

T’ha agradat la proposta? Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.