La meva mona de Pasqua

22 febr. 2024 | Ara ve...

Ara ve… el dia de la mona, i fillols i filloles, grans i petits, ja l’esperen amb ànsia. Els padrins es preparen: Com pot ser la mona? De mantega, de xocolata, amb o sense fruita, gran o petita… però el que segur que no hi pot faltar són els ous de xocolata, els pollets i els plomalls. Us suggerim una proposta literària per conèixer què i com són les mones de Pasqua.

Descobrim com són les mones de Pasqua

  • Per començar l’activitat, deixeu una capsa a l’aula, en un espai visible i accessible als alumnes. Feu que s’hi fixin i pregunteu-los: Què hi deu haver en aquesta capsa? Qui ens la deu haver deixat? Qui la vol obrir? Demaneu als voluntaris que vagin traient, amb compte, els elements que vosaltres prèviament haureu posat a dins: un pollet, un plomall, un ou de xocolata, ametlla a làmines, caramels de xocolata tipus “lacasitos”, etc… i un sobre amb una targeta amb un poema. Converseu sobre aquests elements: Per a què deu ser tot això? Què hi fa aquí? Què tenen en comú un ou de xocolata i un pollet? I aquest plomall?
  • Després, llegiu el poema de la targeta i descobriu, si no ho han descobert abans, que tots aquests objectes són els que es posen en una mona de Pasqua. Però, sabem què és una mona de Pasqua? La mona de Pasqua és un pastís que els padrins regalen als seus fillols o filloles per celebrar la Pasqua.
  • Busqueu fotografies de mones a la xarxa i comproveu com són: tenen ous! I plomalls, xocolata, fruites confitades… Pregunteu als alumnes si a casa seva segueixen la tradició i com ho fan. Possiblement, a l’escola hi ha nens o nenes que a casa no celebren la Pasqua. Quines altres festes celebren? Hi ha algun plat o postres que s’assembli a la mona? Converseu sobre les postres o els plats tradicionals que mengen els nens i les nenes i les seves famílies.

Llegim i aprenem un poema

  • Ara que els nens i les nenes ja saben què és la mona i que són els padrins qui la regalen als fillols i filloles, proposeu-los que siguin ells els qui, aquest any, sorprenguin els padrins recitant i regalant aquest poema que parla de la mona.
  • Proposeu-los aprendre el poema que hi ha dins la capsa i recitar-lo entre tots. Per treballar el vocabulari, mentre reciteu el poema podeu mostrar la imatge d’una mona i assenyalar-hi els ous, els plomalls, la xocolata… Us suggerim dos poemes en diferent tipus de lletra perquè escolliu el que considereu més adequat per al vostre grup.
  • Els nens i nenes poden recitar el poema a casa i regalar als padrins una targeta amb el text. Els nens i nenes que no celebren aquesta festa poden portar el poema a casa i explicar a la família què és la mona.

Fem un collage

  • Proposeu als nens i les nenes decorar la targeta amb el poema imprès amb una mona de Pasqua i amb la tècnica del collage. Per fer la targeta, imprimiu el poema en una cartolina i doblegueu-la per la meitat. Els alumnes poden crear la seva mona a la cara visible de la targeta de manera que quan s’obri, el poema quedi a la part interior. Per decorar-la us oferim plantilles que podeu imprimir amb diferents tipus de papers.
  • Base de la mona. Cal imprimir i retallar la plantilla de la base del pastís. Per decorar la base podeu proposar enganxar-hi boletes de paper fi com si fossin les ametlles, o gomets de colors com si fossin caramels de xocolata (lacasitos).
  • Ous de Pasqua. Decoreu els ous, retalleu-los i enganxeu-los sobre la base de la mona. Els podeu pintar amb colors, amb diferents tons de marró, o bé enganxar-hi elements de textures diferents o gomets. També els podeu imprimir en fulls de color i decorar les sanefes fent servir retoladors de color negre. Si ho preferiu, retalleu i enganxeu sobre la base de la mona els ous decorats.
  • A la mona, hi podeu afegir un pollet. Proposeu fer el pollet amb gomets de diferents formes, mides i colors: per exemple amb dos gomets grocs, un més gros per fer el cos i un altre més petit per fer el cap. I un triangle vermell per fer el bec. Per acabar el pollet hi podeu dibuixar les ales, els ulls i les potes.
  • Per acabar la mona, enganxeu un plomall i a la part inferior, com si fos una safata. S’hi pot fer una blonda de paper o bé fer servir aquesta plantilla que us oferim.
  • Si ho trobeu adequat, als alumnes que ja han començat a escriure els podeu proposar que escriguin el seu nom i el del seu padrí a la targeta. També poden escriure una dedicatòria per al padrí.

Consulteu altres propostes de Text per treballar la Pasqua i el dia de la mona.

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

Podeu treballar el vocabulari del poema i confegir algunes paraules del poema amb el joc Atrapalletres. També podeu cercar i confegir paraules que comencin amb la mateixa lletra que les paraules mona, pollet, plomall, pastís… Feu servir també les pissarres màgiques per escriure aquestes paraules o altres que els alumnes proposin.

T’ha agradat la proposta? Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.