Celebrem el Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta amb una novetat!

by | febr. 1, 2023 | Dietari Text | 0 comments

El primer dimecres de febrer se celebra, cada any, el Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta. És una iniciativa impulsada per l’organització nord-americana sense ànim de lucre litworld.org que arriba a més de 170 països. Enguany ens hi sumem amb una novetat, un llibre que ens fa molta il·lusió: Els beneficis de la lectura en veu alta, de David Bueno, Anna Forés i Antoni Ruiz Bueno. Podeu llegir-ne el pròleg aquí.

De fet, des del Grup Enciclopèdia, i a través de Veualta, La Galera i Text, impulsem des de ja fa dinou anys el Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta, que en les últimes edicions ha arribat a més de 1.000 centres educatius de tot Catalunya i ha mobilitzat desenes de milers d’estudiants al voltant de la lectura compartida. La bona acollida i els bons resultats ens han portat a estendre l’activitat també entre els adults i els joves.

I per què aquest llibre ara, dinou anys més tard?

Sabem com és d’agradable compartir la lectura, però imaginàvem que llegir en veu alta és més que oralitzar un text escrit, que les conseqüències de fer-ho van més enllà del gaudi. Sabem que compartir una lectura expressiva ens fa créixer emocionalment i culturalment, però què passa a nivell cognitiu? Calia anar un pas més enllà, calia que allò que sabem –la hipòtesi– ens ho ratifiqués la ciència per fer-ne tesi.

Per això vam encarregar un estudi, el primer que es fa a Catalunya, a la Càtedra de Neurociència de la Universitat de Barcelona, dirigida pel neurocientífic i divugador David Bueno i la pedagoga Anna Forés. El punt de partida del llibre que presentem és una enquesta que van respondre 2.164 persones que tenen a càrrec algun menor d’edat.

I la ciència ha validat allò que hem experimentat organitzant el Certamen durant tants anys. L’estudi ofereix dades rellevants i reflexiona sobre els avantatges que comporta la lectura en veu alta per a l’aprenentatge i la consolidació de la lectura i per a uns bons hàbits lectors, així com per a la construcció i la consolidació d’algunes capacitats cognitives clau que es desenvolupen durant la infantesa i es mantenen fins a l’edat adulta.

El llibre es dirigeix a un públic general, no especialitzat, i pretén demostrar que la lectura compartida hauria de ser un hàbit a les llars amb infants i una rutina a les escoles, amb l’objectiu de desenvolupar la competència en comunicació lingüística (oral i escrita).

Us convidem doncs a llegir el llibre i a sumar-vos a la celebració del Dia Mundial amb activitats o reflexions que podeu compartir a les xarxes amb aquesta etiqueta: #DiaMundialdelaLecturaenVeuAlta