Mira, mira

25 gen. 2024 | Ara ve...

Ara ve… Carnaval. Grans, mitjans i petits fa dies que preparem les disfresses. De què ens disfressarem aquest any? De pallassos, pirates, princeses, bruixes i bruixots? Tigres, gats o marietes? Esponges, llapis o rellotges? Tothom va disfressat? Us suggerim una proposta per treballar la percepció visual i descobrir disfresses de tot tipus.

Parlem del Carnaval

  • Escolteu la cançó Carnestoltes del grup El pot petit i parleu de les disfresses (pirates, princeses, etc.). Us agrada disfressar-vos? De què us agradaria disfressar-vos? I sabeu per què ens disfressem aquests dies?
  • Parleu de la festa del Carnaval. Expliqueu als nens i les nenes quin és el seu origen, quan, per què i com se celebra. El Carnaval fa molts i molts anys que se celebra arreu del món i cada lloc ho fa a la seva manera, amb els seus propis costums. La festa comença el Dijous gras i acaba el Dimecres de cendra quan es fa l’enterrament de la sardina i comença el període de la Quaresma. Els dies de Carnaval es fan rues, tothom es disfressa, canta i balla i es fa gresca i com diu la dita: “Per Carnaval, tot s’hi val”.

Observem i identifiquem disfresses

  • Prepareu un espai de joc i deixeu a l’abast dels alumnes les làmines de percepció visual que us oferim perquè els nens i les nenes hi puguin jugar en grup o bé individualment. Imprimiu i plastifiqueu les làmines i incorporeu en el vostre calendari o planificació d’aula aquesta estona de joc.
  • Us suggerim tres propostes:

Qui s’ha disfressat? Observar els diferents personatges de la làmina i identificar quins van disfressats i quins no. Els alumnes més petits poden marcar-los amb gomets o amb retoladors esborrables. Qui va disfressat? De què s’han disfressat?

Fem parelles? Aparellar els personatges que són iguals. Imprimiu la làmina dues vegades, retalleu els dibuixos per fer-ne targetes i proposeu els alumnes que aparellin els que són iguals. Podeu proposar jugar amb les targetes o bé identificar i enganxar les parelles en un full. Quantes parelles heu fet? N’hi ha algun que no tingui parella? Quines semblances i diferències hi ha entre els dibuixos?

Qui és qui? Identificar qui és qui a partir de les descripcions que es donen. Imprimiu les làmines i als més petits els podeu llegir les descripcions per fer l’activitat oralment. Els més grans i que comencen a llegir poden llegir les frases i fer l’activitat en parelles o petit grup. Per acabar el joc, els alumnes poden enganxar el dibuix que correspon a la descripció a la làmina o bé escriure-hi el nom de la disfressa (conill, marieta…).

  • També podeu utilitzar aquestes làmines amb dibuixos de personatges disfressats per treballar la comunicació oral, la descripció dels personatges, la formulació de preguntes o l’adquisició de vocabulari relacionat amb el Carnestoltes.

Consulteu altres propostes de Text per treballar el Carnestoltes.

Qui és el rei Carnestoltes?
Carnestoltes
Ens disfressem

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

 

Utilitzeu els dibuixos que us donem per fer peces del joc de memòria i creeu un joc de memòria amb ells. També podeu fer fotografies dels vostres alumnes disfressats i crear un joc de memòria personalitzat. Si en feu un per cada un, se’l podran emportar a casa i jugar amb la família.

T’ha agradat la proposta? Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.