A la vora del foc

2 gen. 2024 | Ara ve...

Ara ve… l’hivern. Fa fred al carrer i per sortir al pati ens abriguem de valent. Ai, quin fred que fa! Bufandes, guants i abrics ens en protegiran. Avui us suggerim una proposta literària: l’escolta i la lectura d’un poema.

Ens preparem

  • Fa molts i molts anys, un cop es feia fosc i a la vora de foc, els més grans explicaven contes i històries inventades als més petits de la casa. Voleu que ho fem, nosaltres, això d’explicar contes, llegir poemes, endevinalles o dites a la vora del foc? Ho farem amb un foc de “broma”, per no cremar-nos.
  • En un espai de la classe muntem una llar de foc de cartró i amb papers de colors càlids hi representem el foc. Aquest espai es pot mantenir durant tot l’hivern (o tot el trimestre) i preparar un conte, un poema o una endevinalla cada setmana.

Llegim un poema

  • Per començar l’activitat demanem als alumnes d’asseure’s a prop d’aquest espai. Parlem de l’hivern, del fred i del foc. Com ens vestim quan fa fred? Com està el pati? Què passa si deixem aigua a fora, al pati? Es glaça? Aprofitem també per parlar del foc i de com n’és de perillós. Ens hi podem acostar però no tocar-lo. Ens cremaríem.
  • Després de la conversa, proposem als alumnes començar l’activitat A la vora del foc i llegim el poema Ai, quin fred que fa!, de Josep Carner. Recitem el poema i expliquem el significat de les paraules més difícils. Mentre recitem el poema ens assenyalem i movem les parts del cos que anem anomenant (cames, mans, nas) per assegurar-ne la comprensió.
  • Mostreu aquests dibuixos als alumnes i demaneu-los que identifiquin quin personatge és el que representa millor el poema. Parlem de les semblances i les diferències que hi ha entre els quatre dibuixos. Com van vestits? Qui sembla que té més fred? Després d’identificar el personatge adequat entre tots, repartiu la làmina del poema i la làmina dels dibuixos a cada alumne i demaneu-los que retallin el personatge adequat i l’enganxin al costat del text del poema. Als més petits, els podeu donar els personatges ja retallats de manera que només n’hagin d’enganxar un al full.
  • Com a alternativa, també podeu proposar, als més grans, que dibuixin com s’imaginen el protagonista del poema.

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

 

Podeu fer servir el joc Atrapalletres i confegir les paraules de les parts del cos. També podeu jugar a confegir, entre tots, el títol del poema, algunes frases o fins i tot el poema tot sencer. Feu servir el DocuImagina per documentar i recordar l’activitat. Aquest recurs és útil per mostrar a les famílies el que es fa a l’aula. Els alumnes poden mirar les fotografies, recordar l’activitat i explicar-la a casa.

T’ha agradat la proposta? Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.