Us agrada el teatre?

20 març 24 | La Notícia de la Setmana

El dissabte dia 16 de març es va organitzar un esdeveniment interessant: Cap butaca buida! Una iniciativa per omplir les 60.000 butaques que hi ha a Catalunya i impulsar l’afició pel teatre. Va tenir molt d’èxit: es van ocupar gairebé 56.000 butaques!

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Descobriu els gèneres teatrals relacionant-los amb la seva definició:

  comèdia  •  tragèdia  •  drama  

a) Té un final desesperat o trist.

b) És optimista, amb final feliç, i sovint conté elements d’humor o d’ironia.

c) Situació de ficció o de la vida real que és complexa, amb final favorable o feliç.

  • Quin t’agrada més?
  • Tant si l’obra de teatre és d’un gènere com d’un altre, com t’agrada més:
    en format de musical o no?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

2 Completa, amb les paraules que hi falten, el text que explica com la tecnologia sempre ha acompanyat el teatre:

  sofisticats  •  ficticis  •  arquitectura  •  intel·ligència artificial  •  Grècia  •  llum  •  pedra  •  terreny  

El vincle entre teatre i tecnologia es remunta a l’edat clàssica, a ____, quan ja es construïen edificacions de____ aprofitant la inclinació del____. Més endavant, els romans, amb una____ més avançada, van construir teatres més____ que s’erigien des de terra, sense aprofitar desnivells ni turons. Actualment, la tecnologia aporta més mecànica en els escenaris i aparells de____ i so que generen més espectacle. Per últim, la realitat augmentada i la____ ____ estan desembarcant en el món del teatre i creen entorns i actors____ que es combinen amb l’escenari i els actors i actrius reals.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

3 Amunt el teló! Us proposem que en parelles o en grups de tres dramatitzeu un text teatral breu. Ho farem divertit: partireu d’un acudit. El podeu buscar vosaltres o aprofitar-ne algun dels que us suggerim. Com?

a) Trieu un acudit.

b) Transformeu el text en un text teatral: amb acotacions, intervencions marcades dels personatges, etc. Podeu afegir-hi elements o diàleg. Vegeu el model.

c) Repartiu-vos els papers i apreneu el text de memòria. Assageu la representació.

d) Representeu l’escena davant la classe. Si voleu, valoreu com us n’heu sortit.

4 L’element bàsic del teatre, a més dels personatges, és la paraula, o, si ho preferiu, el diàleg. Llegiu com es treballa en l’escena i contesteu les preguntes:

Hi ha diverses maneres de treballar la paraula en l’escena. La més habitual és el diàleg entre dos personatges. En general, un diàleg d’intervencions breus i encadenades aporta dinamisme, i les intervencions més extenses solen desaccelerar l’escena i aporten, això sí, més informació i reflexió.

El monòleg també és un recurs teatral típic: el parlament que un personatge pronuncia per a si mateix, sense més testimonis que el públic. El monòleg és una manera eficaç de presentar els pensaments i sentiments d’un personatge concret.

 

  • Què t’agraden més, els diàlegs o els monòlegs? Per què?

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?