Pel maig, cada dia un raig

17 abr. 2024 | Ara ve...

Ara ve… el mes de maig. Tradicionalment, es deia: Pel maig, cada dia un raig! Però és veritat? Quin és el significat d’aquesta dita? Plou cada dia? Us suggerim una proposta perquè els nens i les nenes observin el temps i treballin el llenguatge matemàtic.

Ens fixem en el temps

  • Per començar l’activitat, pregunteu als nens i les nenes sobre el temps que fa. Quin temps fa avui? Us hi heu fixat? Fa dies que no plou? Us agrada que plogui? Sabeu perquè és molt important que plogui? Hi ha una dita que diu: Pel maig, cada dia un raig. Sabeu què vol dir? Què us sembla si cada dia anotem el temps que ha fet i comprovem si es compleix la dita?
  • Parleu també de per què és important que plogui i per què necessitem aigua. Si voleu aprofundir en el tema de l’aigua, podeu consultar les propostes d’Escoles verdes i fer alguna de les activitats que s’hi proposen, com per exemple Com és l’aigua. L’aigua a través dels sentits.

Recollim les dades

  • Prepareu el calendari del mes de maig i treballeu els dies de la setmana. Podeu proposar fer el calendari entre tots o bé fer servir aquesta plantilla. Imprimiu i retalleu les icones que representen el temps (pluja, núvol, sol, boira) i prepareu-les en una caixeta perquè els alumnes les puguin agafar quan les necessitin.
  • Cada matí, dediqueu un temps a conversar sobre el temps del dia anterior. Quin temps va fer ahir? Us en recordeu? Va ploure? Va fer sol? Després de la conversa, els alumnes hauran d’enganxar en el calendari el símbol corresponent al temps del dia anterior. Podeu proposar que cada dia ho faci un alumne diferent perquè tots hi participin i proposar uns responsables pel cap de setmana.
  • Els dilluns, els alumnes responsables del cap de setmana hauran de dir quin temps va fer el dissabte i el diumenge. A més, cada dilluns podeu repassar el calendari i parlar del temps de la setmana anterior. Comptem quants sols hi vam posar? Quants dies va ploure? Hi ha més sols o més núvols? Converseu i aprofiteu per treballar l’ús del llenguatge matemàtic.
  • A final de mes, podeu fixar-vos en el calendari i fer recompte de dades. Ha plogut cada dia? Quants dies ha plogut? Quants ha fet sol? Hi ha més dies de sol o de pluja? S’ha complert la dita?

Consulteu altres propostes:

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

 

Feu servir l’aplicació DocuImagina per documentar l’activitat.

Feu servir les targetes Atrapanombres per treballar la relació entre nombre i quantitat. Quants dies de pluja hem tingut aquesta setmana? Quin nombre ho representa?

T’ha agradat la proposta? Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a editorial@text.cat.