Maig arribat, hivern acabat

8 maig 2023 | Ara ve...

Ara ve… la primavera. Deixem enrere el fred, arriben els dies de més calor, se senten els ocells i també les olors que ja atrauen els insectes. Quins animalons pertanyen a aquest grup? Sabeu qui són? Us proposem diferents activitats per descobrir qui i com són.

Descobrim els insectes

  • Sabeu quin és el grup d’animals més nombrós del planeta? Comenceu la conversa formulant aquesta pregunta. Potser algú endevinarà la resposta: Els insectes! Podeu dir noms d’insectes? Quins insectes coneixeu? Quins heu vist? Demaneu als alumnes que anomenin noms d’insectes i escriviu-los a la pissarra o bé feu una llista i pengeu-la en un espai on tothom la pugui veure.
  • Projecteu la web Plantes i animals del nostre entorn per descobrir quins són els animalons que pertanyen a aquest grup: l’abella, l’escarabat, la formiga, el grill, la libèl·lula, la llagosta, la marieta, la mosca, el mosquit, la papallona, etc.. Fixeu-vos també en les característiques de cada insecte.
  • Expliqueu als nens i les nenes que els insectes tenen el cos dividit en tres parts: cap, tòrax i abdomen. Perquè ho puguin entendre bé, podeu mirar aquest vídeo tots junts i després tornar a observar els diferents insectes i identificar-hi les parts.
  • Si teniu algun parc, hort o bosc proper us hi podeu acostar. Agafeu lupes i demaneu als nens i nenes que juguin a buscar i observar insectes. Observeu-los molt bé. Podeu identificar-ne les parts del cos? Com són? Si us animeu, també podeu fer que dibuixin el que els hi ha agradat més i, al final, que expliquin el per què.
  • També podeu descobrir alguns insectes a partir de cançons com ara:

Els mosquits de la cantant Dàmaris Gelabert.

Marieta, vola vola interpretada pel grup El ruc català.

Les petites formiguetes interpretada per La Pataqueta.

Una mosca volava per la llum interpretada pel grup The penguins.

 

Ens inventem insectes

  • Després de conèixer les característiques dels insectes us suggerim que jugueu a inventar-ne un. Per a I3 podeu plantejar l’activitat amb tot el grup classe, per a I4 podeu proposar fer l’activitat en parella o grups de 3 o 4 i per a I5 els alumnes poden fer-la individualment.
  • Com és aquest insecte? Quants caps té? Quantes potes? Té ulls, nas i boca? Com camina? Proposeu als alumnes que el dibuixin en un full o en una d’aquestes dues plantilles i que inventin un nom per aquest nou insecte. Els alumnes més grans poden completar les frases per explicar com és i on viu.
  • Amb els més petits o per si voleu jugar una mica podeu inventar l’insecte dient una part del cos i tirant un dau. Si surt un dos hauran de dibuixar dos caps/antenes/peus… Us recomanem tenir el tòrax dibuixat i després afegir les parts del cos, pel tòrax podeu fer que escullin una forma geomètrica.

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!

  • Feu servir el Diccionari Imagina per treballar vocabulari. Imprimiu i afegiu les imatges i els noms dels insectes treballats.
  • Jugueu amb les lletres de l’Atrapalletres. Els més petits poden identificar les lletres inicials dels noms dels insectes que han descobert o inventat i els més grans poden confegir-ne el nom.
  • Si teniu el projecte Què plantem a l’hort? d’I3, podeu treballar la làmina literària Les petites formiguetes i proposar als alumnes que pintin la que teniu disponible a la vostra Àrea d’Educadors.