La mona de Pasqua

9 març 2021 | Ara ve...

Ara ve… Setmana Santa i el dia de la mona. Els padrins regalen una mona als seus fillols i filloles i després… Però què en farem, d’una mona, a casa? Ens menjarem una mona? Un mico? Us proposem fer una activitat per descobrir què és la mona i altres dolços que mengem durant l’any.

Escoltem un conte

  • En rotllana, expliqueu als nens i les nenes que després de Carnestoltes i el temps de quaresma arriba la Setmana Santa i el dilluns de Pasqua. És costum aquest dia que els padrins regalin una mona als seus fillols i filloles. Però, què vol dir que regalen una mona? Què és una mona? Per sortir de dubtes expliqueu-los el conte de La mona de Pasqua.
  • Si disposeu del conte en paper (La mona de Pasqua, d’Anna Canyelles i Roser Capdevila, publicat per l’editorial LaGalera), expliqueu-lo en veu alta i feu que els alumnes es fixin en els dibuixos que acompanyen el text. Aprofiteu per treballar la comprensió oral i l’adquisició de vocabulari així com el gaudi de la lectura. Feu-los fixar en l’equívoc que genera la paraula “mona”, que es pot referir tant a l’animal com al dolç típic de Pasqua.

Identifiquem la mona i altres dolços

  • Observeu com són les mones comestibles. Busqueu fotografies de mones a  la xarxa i comproveu que la majoria tenen ous! Què més tenen? Fruites? Xocolata? Pregunteu als alumnes si a casa seva segueixen la tradició i com ho fan.
  • La mona de Pasqua no són les úniques postres típiques de les nostres tradicions. Per jugar, aprendre vocabulari i treballar les capacitats relacionades amb la percepció visual, projecteu la galeria d’imatges i proposeu als alumnes que descobreixin quina fotografia és una mona de Pasqua. Recordeu el conte i les imatges que han vist projectades. Converseu i descobriu també el nom dels altres dolços. Quins dolços coneixeu, d’aquests? Sabeu com es diuen? Quins heu tastat? Quins mengeu a casa? Quan? Quin gust tenen? Us agraden?
  • Possiblement, a l’escola hi ha nens o nenes que a casa celebren altres festes i que mengen altres plats o postres típiques dels seus països d’origen (d’ells o de les seves famílies). Feu que en parlin i proposeu que portin fotografies d’aquestes postres.
  • Imprimiu les fotografies dels diferents pastissos i feu un joc de memòria per deixar als racons de joc. Els alumnes hi podran jugar en les estones de racons. Als alumnes més grans, de P4 o P5, podeu proposar-los que relacionin les imatges amb els noms dels diferents dolços. Suggeriu-los que siguin ells mateixos els qui escriguin els noms de les postres que hi ha en les fotografies i elaborin un nou joc per jugar a classe o a casa.

SI ETS USUARI IMAGINA!

 

  • Feu servir les targetes del joc de memòria per crear el vostre propi joc. Utilitzeu les fotografies de les postres típiques del vostre poble o ciutat. També podeu afegir les fotografies de les postres i els dolços que els nens i nenes mengen a casa seva i que siguin típics d’un altre indret.