Per Sant Jordi, un conte únic

6 abr. 2021 | Ara ve...

Ara ve… Sant Jordi! El 23 d’abril, com cada any, celebrem i recordem la llegenda del cavaller valent que va salvar tot un poble del drac famolenc! Per a la setmana de Sant Jordi, en què els llibres, els contes i les històries màgiques són protagonistes, us proposem fomentar la imaginació dels més petits i fer-los participar en la creació del seu conte.
Recordem la llegenda
  • En rotllana, expliqueu als nens i les nenes la llegenda de Sant Jordi i feu que es fixin en els personatges que hi surten. Podeu projectar i escoltar la llegenda o bé llegir-la i gaudir de les il·lustracions de La llegenda de Sant Jordi, Calafell, LaGalera).
  • Qui són els protagonistes d’aquesta llegenda? Qui és sant Jordi? A qui salva? I, de qui? Què hi passa? Feu que es fixin en els dibuixos i en qui representen i reelaboreu la narració oralment entre tots els nens i nenes de la classe. Recordeu també com se celebra aquesta diada. Què fem per Sant Jordi? Com celebrem que sant Jordi va vèncer el drac? Podeu explicar la tradició de regalar roses i llibres a les persones que estimem o bé mostrar-los les il·lustracions d’ El gran llibre de Sant Jordi i fer que es fixin en els detalls de cada una. És un bon recurs per donar a conèixer la diada com la festa del llibre i fomentar la percepció visual, treballar la comunicació oral i l’adquisició de vocabulari.
  • Suggeriu als nens i les nenes seguir amb la tradició, i per fer-ho, proposeu que regalin un conte a les persones que més estimen. Però, atenció! ha de ser un conte únic, diferent i molt especial. Per què? Perquè els nens i les nenes en seran els autors i les autores.
Ens inventem un conte
  • Proposeu als alumnes inventar un conte. Com ho podem fer? Qui serà el protagonista? On passarà? Què hi passarà? Com pot començar? I, com acabarà? Els daus màgics ens ajudaran. Imprimiu les plantilles dels daus en DINA3, munteu-los i mostreu-los als alumnes. Expliqueu-los com els fareu servir. Per triar els personatges i el lloc on poden viure les aventures que imaginin els nens i les nenes, proposeu-los que tirin els daus enlaire. El conte començarà amb el personatge i l’espai que la sort haurà triat.
  • Podeu tirar els daus tantes vegades com considereu adequat, introduint personatges o escenaris, segons la motivació i l’interès del vostre grup. Entre tots, també podeu triar el títol del conte.
  • Podeu proposar recollir el conte, dibuixant i escrivint les paraules o les frases més significatives de la història inventada (el títol, el nom dels protagonistes…). Munteu les diferents pàgines en forma de conte i prepareu-lo perquè els infants el puguin regalar a les famílies.
  • Com a alternativa, podeu enregistrar les aportacions de cada alumne, triar les més representatives per a la narració, dibuixar-les i fer un muntatge digital amb la veu i els dibuixos dels alumnes. Si els alumnes hi mostren interès, podeu fer crèixer el conte i treballar el llenguatge oral i el foment de la imaginació en diferents sessions.
SI ETS USUARI IMAGINA!

 

  • Llegiu o rellegiu el contacontes i treballeu la proposta durant aquesta setmana de Sant Jordi.
  • Feu servir les pissarres màgiques per escriure els noms dels personatges que heu creat.
  • També podeu fer servir les plantilles del Docuimagina per crear un conte col·lectiu. Proposeu-los que el dibuixin i/o escriguin. Imprimiu i grapeu les diferents pàgines per tenir el conte acabat i poder ensenyar-lo a les famílies.