A la teva classe hi ha bullying?

maig 7, 2024 | Saps què ha passat?

El dia 2 de maig és el Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar, també anomenat bullying. Fer bullying a algú és maltractar-lo de manera continuada, amb paraules o fent servir la força, però també ho és deixar-lo de banda o fer-li la punyeta… Has viscut mai una situació de bullying a l’escola? Quin era el teu paper?

MIREM

El bullying és un problema de tots. Tothom a l’escola hi pot estar implicat, i quan en som conscients és el moment de fer alguna cosa per evitar-lo.

En el primer vídeo d’aquest programa especial de l’info K sobre el bullying podeu veure l’experiència que han viscut els alumnes d’una classe de primer d’ESO. Els nois i noies han hagut de reflexionar sobre com es produeixen aquestes situacions, que de vegades no es veuen, i sobre el paper que els toca viure a cadascun.

Nota per als docents:

PARLEM…

Sobre el vídeo

  • Quina pregunta es fa als alumnes de primer d’ESO de l’escola Solc?
  • Quina és la resposta general dels alumnes?
  • Com comença l’activitat? Què col·loquen a l’esquena de cada alumne?
  • Tothom té el mateix? Què simbolitzen les “motxilles” diferents?
  • Què han de fer els alumnes, sense parlar?
  • A qui li costa més fer el que han demanat? Per què?
  • Quin criteri han seguit els alumnes per agrupar-se?
  • Què ha fet que una alumna es quedi sola? Algú ha fet alguna cosa per a evitar-ho?
  • Què et sembla el que ha passat? Passen situacions semblants a la vostra escola?
  • Què explica el mestre de la classe? Ha viscut una situació semblant a la que s’ha donat? Per què?

Sobre l’assetjament escolar

  • Per què penseu que hi ha nens o nenes que tracten malament algun company o companya de classe? Per què trien aquesta persona com a víctima?
  • Què us sembla, quan algú maltracta un altra persona perquè no li cau bé o simplement perquè és diferent?
  • Heu vist alguna situació d’assetjament escolar? Com heu actuat?

FEM…

Ser diferent (1r, 2n i 3r)

En el vídeo hem vist que la persona que té la motxilla diferent es queda sola, i que els companys no busquen la manera per incloure-la quan fan grups.

Mireu aquest vídeo i comenteu-lo entre tots:

  • Quin és el personatge de la classe amb una diferència més marcada?
  • Què fan alguns companys a l’inici? Us sembla bé?
  • Es troben amb algun problema els companys que el volen ajudar?
  • Com ho solucionen?
  • Què en penses, de la història que explica el vídeo? Tu què hauries fet?

Penseu en una situació en què algú és diferent de la majoria de la classe en algun aspecte (per exemple: no parla l’idioma, no pot córrer com la resta, no hi veu bé…).

  • Voldríeu ser amic seu?
  • Trobaríeu bé que algú se’n rigui?
  • Què faríeu si això passa?

Dibuixeu-vos de la manera que us agradaria actuar.

Hi pensem i escrivim (4t, 5è i 6è)

Els alumnes de primer d’ESO que surten al vídeo acaben l’experiència escrivint una cosa bona i una de dolenta que els han dit i que ells també han dit.

  • Proveu-ho a la classe. Podeu omplir una fitxa amb aquests apartats:

UNA COSA BONA QUE M’HAN DIT

UNA COSA DOLENTA QUE M’HAN DIT

UNA COSA BONA QUE HE DIT

UNA COSA DOLENTA QUE HE DIT

  • Penseu com us heu sentit en cada situació i com podeu potenciar les situacions positives entre companys.
  • Podeu redactar alguns lemes que recullin el que heu pensat i penjar-los a la classe.

Mireu aquest vídeo sobre una situació d’assetjament i expliqueu en què s’assembla a la situació que s’ha presentat en l’activitat que han fet els alumnes de primer d’ESO.

  • Què us sembla la manera com ha actuat un dels espectadors de l’escena?
  • Com ha canviat el seu paper?

Si feu servir materials de Text…

  • En el llibre Educació en valors de Tercer cicle trobareu diferents propostes (4,10…) per treballar l’empatia i el respecte als altres, entre altres valors.

Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?