El moviment estudiantil

7 maig 24 | La Notícia de la Setmana

Ja fa uns quants dies que estudiants de moltes universitats dels Estats Units d’Amèrica es van mobilitzar per demanar la fi de la guerra de Gaza. Segur que n’heu sentit a parlar, perquè l’activisme dels estudiants sempre ressona: es fa notar en tota la societat.

Nota per a la reflexió 

Avui, estar informat de tot el que passa al món és més fàcil que mai. O no? Depèn, perquè el gran problema és la quantitat d’informació que ens arriba, i que moltes vegades és falsa.

Hi ha un altre problema, i aquest és molt més antic: sovint parlem de coses que no coneixem prou, ens manifestem a favor o en contra d’una causa sense matisos. Estar ben informat requereix un pas més que llegir una piulada, navegar per una pàgina web o fins i tot treballar ‘la notícia de la setmana’. Estar informat és un dret, però requereix esforç: només si el fem podrem posicionar-nos davant d’una notícia i entendre més bé el món en què vivim.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

1 Fixeu-vos en la fotografia d’un campament improvisat aquests dies en un campus universitari nord-americà: en una pancarta hi diu “STUDENT POWER”.

  • Què resumeixen, aquestes dues paraules?
  • Com les traduiries al català?

2 Escolteu aquesta entrevista amb Mark Lance, professor de filosofia a la universitat de Georgetown, sobre les protestes universitàries als Estats Units. Traduïu-ne el titular a l’anglès:

LES UNIVERSITATS NORD-AMERICANES I GAZA. PROTESTES, EXPULSIONS I ELS LÍMITS DE LA LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ

No us refieu del xat GPT ni del traductor de Google. Més val que pareu bé l’orella per transcriure fidelment la versió original en anglès d’aquestes intervencions del professor:

  • Vaig ser titllat de terrorista per donar suport a Nelson Mandela en els vuitanta.
  • Els moviments socials són grans i complicats i evolucionen, com la gent de Barcelona sap de sobres.

Podeu comentar la darrera frase.

  • Què creus que vol dir el professor quan afirma que els moviments socials són “grans” i “complicats”? A quins fets es deu referir quan esmenta la gent de Barcelona?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

3 Feu un debat sobre el poder que us sembla que teniu els estudiants.

  • Perquè… us sembla que els estudiants en teniu, de poder?
  • Us sembla que serveix de res, mobilitzar-vos i lluitar per provocar canvis polítics, econòmics, ambientals o socials?

4 Un dels moviments de protesta més recordat va tenir lloc a París, el maig de 1968. Els seus protagonistes eren universitaris que volien transformar el món i construir una societat més justa i igualitària.

Aquests eren alguns dels seus eslògans. Saps francès?

  • Per quina causa creus que val la pena lluitar avui ? Amb quin eslògan ho faries?

5 Analitzeu aquestes tres fotografies: totes corresponen a moviments estudiantils, a diferents llocs del món, de denúncia d’una situació que els manifestants consideraven que calia canviar:

  • Quina d’aquestes mobilitzacions reivindicava un ensenyament universitari públic de qualitat, ara no fa gaires anys?
  • Quina demanava la fi d’una guerra, l’any 1974?
  • Quina fotografia mostra estudiants universitaris reclamant un estat democràtic, també l’any 1974?

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

6 Llegiu aquest text i opineu sobre el paper de la tecnologia de les xarxes socials en el moviment estudiantil i la vida privada de les persones.

Les xarxes socials faciliten enormement la comunicació, també entre els manifestants cada vegada que es gesta una mobilització del tipus que sigui, però sobretot si és d’estudiants. Ara bé, l’ús de les xarxes socials també exposa els usuaris a estar més controlats: és més fàcil tenir-los localitzats en tot moment o és possible registrar els comentaris i les opinions personals que publiquin; per tant, el seu dret a la privacitat queda limitat.

  • Per quin motiu et mobilitzaries abans: per exigir l’anonimat per a qualsevol usuari dels aparells de telecomunicació (sobretot els mòbils) o per reclamar que siguin encara més eficaços com a eines de control?
  • Us sembla que els avenços en la tecnologia de les telecomunicacions afecta no només la vida privada de les persones sinó també la seva llibertat?

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: editorial@text.cat.

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?