El misteri de les fulles

9 nov. 2021 | Ara ve...

Ara ve… la tardor. Les fulles ja han canviat de color i en alguns arbres comencen a caure i deixen entreveure els animals que hi viuen. Aquest mes suggerim escoltar un conte i treballar l’adquisició de vocabulari i altres continguts de coneixement de l’entorn relacionats amb la tardor.

Escoltem un conte

  • En rotllana, i per presentar l’activitat, parleu dels animals de bosc que coneixen els nens i les nenes. Quins animals coneixem? Quins viuen al bosc? Com són? Imprimiu les fotografies  i ensenyeu als nens i les nenes les que només mostren una part del cos dels animals. Jugueu a endevinar de quin animal és cadascuna. Sabeu quins són aquests animals? De qui deuen ser aquests ulls? I aquestes orelles?
  • Per comprovar si els alumnes han descobert de qui són els ulls, les orelles o el bec…, mostreu-los les imatges senceres i relacioneu entre tots els animals amb les seves parts.
  • Si ho considereu necessari, per facilitar la feina podeu mostrar primer les fotografies senceres dels animals i demanar als alumnes que les relacionin amb les fotografies de les parts.
  • Després d’identificar els diferents animals, imprimiu, plastifiqueu i enganxeu en un pal de fusta les fotografies dels animals per fer titelles i escoltar i representar el conte El misteri de les fulles. Escolteu el conte i assegureu-ne la comprensió. Què li passa al conill? Per on passeja? Què vol descobrir el conill? Quins animals surten? Els coneixeu?
  • A EI5 podeu parar l’àudio al minut 2 i 6 segons i que els nens i nenes hagin de donar idees i crear hipòtesis de com acaba el conte. Qui s’ha endut les fulles dels arbres? Potser ha estat un animal? El vent?

Ens fixem en les fulles

  • Després d’escoltar el conte i de descobrir per què cauen les fulles, proposeu als nens i les nenes observar els arbres del pati de l’escola o del carrer. Tenen fulles? Com són? De quins colors són? I a terra, que n’hi ha, de fulles? En recollim unes quantes?
  • Podeu sortir i recollir fulles i les podeu posar a terra a l’aula formant una gran catifa. Feu una rotllana sobre aquesta catifa i demaneu que toquin les fulles, les observin i escoltin el soroll que fan quan les toquem o trepitgem. Com són aquestes fulles? Tenen totes la mateixa forma, color o mida?  Escolliu una característica (forma, color o mida) i classifiqueu-les. Un cop feta aquesta classificació podeu comptar-les i veure quina característica predomina. Feu fotografies per documentar l’activitat i doneu-les als nens i les nenes perquè en parlin amb les famílies.

SI ETS USUARI IMAGINA!

 

  • Podeu fer servir les fotografies que us oferim per crear un joc de memòria en què hagin de relacionar l’animal amb la part del cos.
  • Utilitzeu les targetes de lletres de l’Atrapalletres per confegir els noms dels animals del conte, o feu servir les fotografies per crear noves paraules al Diccionari Imagina.
  • Recordeu que teniu una gran quantitat de recursos descarregables a la vostra Àrea d’educadors, que permeten treballar els continguts de Comunicació i Llenguatge i Descoberta de l’entorn.