El camp diu que prou

13 febr. 24 | La Notícia de la Setmana

La setmana passada, pagesos i ramaders de diferents punts del país van sortir a les carreteres per manifestar que estaven farts de la crisi que patien i per exigir un gir en les polítiques agràries. Les mobilitzacions a cavall dels tractors van bloquejar el trànsit en moltes vies de comunicació. Eren una rèplica de les protestes que havien començat a França i altres països de la Unió Europea. I la lluita continua.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Ja tens el títol i l’entradeta de la notícia. Elabora’n el cos a partir de les peces que trobaràs en aquest document (testimonis, entrevista, dades, nota de premsa). Fes-ne servir tantes com puguis, i incorpora-hi aquests termes:

sector primari · sector secundari · sector terciari · PAC · IPC

2 El dret de manifestació, com el de reunió o el de llibertat d’expressió o d’idees, és una de les bases de l’estat de dret. Però hi ha lleis que han limitat aquest dret.

  • Saps què és la “llei mordassa”? Per què és tan polèmica?
  • Què en penses: el dret a manifestar-se ha de tenir límits? Quins? Comenteu-ho en grups i després compartiu les opinions a l’aula.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

3 La comunicació entre els manifestants ha funcionat: la protesta ha tingut centenars de milers de seguidors, a la carretera i des de casa.

  • Una convocatòria com aquesta, fa cinquanta anys hauria tingut el mateix seguiment per part dels manifestants? I per part dels mitjans de comunicació?

Contesta tenint en compte els canvis tecnològics de les darreres dècades.

4 El tractor agrícola és un dels símbols d’identitat de l’agricultura. Ha substituït els cavalls en l’execució dels treballs agrícoles.

  • En un futur immediat, quina aportació positiva pot tenir l’aplicació de la intel·ligència artificial en el camp?
  • Quines en poden ser les conseqüències negatives?

5 En les mobilitzacions, no totes les reivindicacions han estat unitàries, per exemple la que exigeix la retirada de l’Agenda 2030 de l’ONU.

  • Revisa els ODS i tria els objectius que podrien veure’s afectats en cas que s’atengués aquesta petició i es retirés l’Agenda 2030.

A aquesta reivindicació concreta, el món científic hi ha donat resposta:

  • A partir de les declaracions d’aquests científics, elabora un eslògan a la manera dels que es veuen en tota manifestació que reculli la necessitat de fer compatibles les reivindicacions pageses amb la preservació del medi ambient.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

6 El vocabulari d’una llengua s’ajusta a les necessitats de l’entorn en què viuen els seus parlants. En el món rural, com a resultat del procés de mecanització —que ha suposat la desaparició d’eines i feines— i del despoblament, moltes paraules s’han anat perdent.

  • Sense diccionari: saps què volen dir aquestes paraules?
    aixada · albarda · garba · jou · esterrossar  · podall · rampill · trill
  • Un noi o noia d’un entorn agrari i un noi o noia d’un entorn urbà respondrien el mateix? Explica-ho.

Aquesta vinyeta explica bé la vivesa de la llengua.

  • Pots interpretar-la?
© Tom Gauld, pel dibuix. © Rodamots, per l’adaptació del text

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?