El Dia Internacional de les Dones

10 març 20 | La Notícia de la Setmana

Diumenge vam celebrar, com cada any, el Dia de la Dona Treballadora o el Dia Internacional de les Dones. La lluita per la igualtat de gènere real necessita encara de jornades reivindicatives com aquesta per conscienciar el conjunt de la població de la discriminació que pateixen les dones en la nostra societat.

Si ets profe de llengües…

Et proposem dues activitats sobre les alternatives a la discriminació de gènere en el llenguatge:

1 Busqueu la definició de la paraula pàtria i quin és el seu origen:

  • Per què creieu que no es va optar per anomenar-la “màtria”?
  • D’on prové cada una d’aquestes paraules?

Fixeu-vos ara en aquest altre parell de binomis:

dona pública

home públic

  • Quin té una connotació negativa?
  • Coneixeu altres exemples com aquest?
  • Per què diríeu que passa, que hi hagi discriminació de gènere en el llenguatge?

Per acabar aquesta primera activitat, analitzeu aquestes expressions, que són molt freqüents quan es vol animar una nena o un nen respectivament:

Molt bé, guapa!

Molt bé, campió!

  • Quina connotació té l’adjectiu que es fa servir per animar una nena? I el que utilitzem per animar un nen? Raoneu bé les respostes i comenteu què potencia cada tipus d’expressió.

 

2 Actualment hi ha un govern de coalició a Espanya format per dos partits: el PSOE i Unidas Podemos.

  • Per què creieu que el nom d’aquest segon partit es va registrar en femení? Per què no es va dir Unidos Podemos?
Nota per al docent:

Podeu consultar aquest document per ampliar la informació: ús no sexista del llenguatge (OPTIMOT)

Esbrineu què és el llenguatge inclusiu i apliqueu-ne els criteris per corregir aquest text:

Els professors i directors de centres educatius estan preocupats per la possibilitat d’haver de suspendre les classes presencials per por al contagi massiu del coronavirus. Són conscients de les dificultats que tindrien els pares per ocupar-se dels seus fills durant el període de tancament escolar en cas que s’arribés a produir.
Nota per al docent:

Hi ha tres tipus de recursos per redactar un text de forma inclusiva:

  1. Fer servir termes genèrics: professorat en lloc de professor.
  2. Fer servir formes dobles: professors i professores (o professores i professors) en lloc de professors.
  3. Fer servir formes concretes: adaptar el llenguatge al subjecte real. Per exemple, si tot són dones, o hi ha una majoria de dones, cal usar el femení.