Final de curs amb perspectives de canvis… nous currículums el 2022-23!

by | juny 2, 2021 | Dietari Text | 0 comments

Acabem un altre curs, però aquest no ha estat un curs normal. Al setembre hi havia molta incertesa sobre si les escoles i els instituts podrien portar a terme amb normalitat la seva tasca fonamental, o bé si haurien de convertir-se més aviat en agents de resistència contra la pandèmia. Un cop acabat, podem estar satisfets de com ha transcorregut el curs en termes generals, gràcies a tothom. Una altra vegada, cal agrair-vos especialment als docents l’excel·lent disposició en temps difícils i la feinada feta. 

És ben veritat que són temps d’incertesa en tots els àmbits, també en l’educatiu. Però en canvi hi ha fenòmens que sí que són previsibles, que tornen un cop i un altre i que marquen uns cicles prou coneguts. Un de destacat és el de les reformes educatives. En els últims 30 anys (des de la implantació de la LOGSE), a l’estat espanyol hi ha hagut sis reformes educatives, comptant amb l’última, la LOMLOE o llei Celaá, aprovada el desembre del 2020 i que ens portarà nous currículums el curs 22-23. 

Què representa la implantació d’una nova llei? Per a l’equip directiu i l’equip docent d’un centre moltíssimes coses, des de l’àmbit administratiu, organitzatiu, de règim laboral, titulacions, etc., fins als aspectes metodològics i curriculars. Aquests últims són els que ens interessen i ens afecten més a nosaltres, com a creadors de materials educatius, i és que condicionen, i molt, la nostra feina.  

I aquest és el problema: si bé la llei es va publicar el desembre del 2020, encara no estan redactats ni per tant aprovats ni publicats els decrets que exposaran el model curricular, que tindrà dos components: els ensenyaments mínims que aprovarà el govern central i l’anomenat “desenvolupament autonòmic”, que hauran d’elaborar els governs de les diferents comunitats. Els processos d’elaboració, negociació, redacció, aprovació i publicació d’aquests documents són llargs i laboriosos i els més optimistes vaticinen que es culminaran al final d’aquest any. Quedarà un període de temps curt perquè puguem recollir en la nostra proposta i l’oferta de materials tots els requisits que es marquin, la lletra i l’esperit de la llei. 

Per nosaltres, una llei educativa i els decrets que la despleguen no són sinó un marc general, unes normes del joc. Són importants i s’han de respectar, però hi ha infinites maneres de jugar: es pot fer de manera més o menys creativa i innovadora, amb més o menys recursos, amb un nivell d’exigència o d’ambició més o menys alts…  

Us anunciem que estem treballant en un gran repte: bastir una nova proposta educativa per al curs 22-23 que respecti aquest nou marc però que al mateix temps trenqui motllos i representi una nova manera d’entendre el servei que podem donar, des de Text, a alumnes, famílies i docents. Per tant, us recomanem esperar. No té sentit buscar en els projectes publicats aquest any el que encara està per definir. I no patiu: us mantindrem al dia dels canvis curriculars que han de venir i de la proposta didàctica de Text per al curs 22-23. 

Que tingueu un bon final de curs! 

Xavier Carrasco i Nualart

Director editorial de Text