El límit te’l poses tu

març 28, 2023 | Saps què ha passat?

Aquest 2023, la Marató de Barcelona ha tingut un protagonista excepcional que es diu Àlex Roca. No va ser un dels primers a creuar la línia de meta, però va aconseguir una gran victòria personal i va batre un rècord molt important en una cursa com aquesta. Voleu saber per què?
MIREM…
L’Àlex Roca té paràlisi cerebral i un 76% de discapacitat física, però això no li ’ha impedit fer una Marató de Barcelona! De fet, és la primera persona amb paràlisi cerebral i aquest grau de discapacitat que acaba una marató. Aquest objectiu no és fàcil d’assolir: penseu que els participants d’una marató corren 42 quilòmetres seguits! Quants de vosaltres us veuríeu amb cor de fer-ho?

Abans de la marató, l’Àlex ja havia superat uns quants reptes esportius sorprenents. I no esportius, també! La seva vida és plena de reptes que ha hagut de superar amb molt esforç. Mireu aquest vídeo i descobrireu la seva història:

Nota per als docents:

  • Trobareu més informació sobre l’Àlex Roca al seu web, al seu Instagram i al seu TikTok.
  • Aquesta notícia explica la fita històrica de l’Àlex a la Marató de Barcelona l’any 2023.
  • L’Àlex ja havia aconseguit una fita importantíssima a la Titan Desert. Aquests documentals expliquen la seva experiència: el 2018, que no va aconseguir acabar-la (és molt interessant la reflexió inicial del vídeo), i el 2019, que sí la va completar.
PARLEM…
Sobre el vídeo:

  • Quina fita ha aconseguit l’Àlex a la Marató de Barcelona?
  • Què és un triatló? Quants n’ha fet, l’Àlex?
  • L’Àlex no pot parlar. Com ens explica la seva experiència en el vídeo?
  • En què consisteix la discapacitat de l’Àlex? Què la hi va provocar?
  • Com se sentia l’Àlex, quan era petit, a causa d’aquesta discapacitat? Com ho va superar?
  • Què recomana l’Àlex als nens i nenes que pateixen bullying a l’escola?

Sobre l’autosuperació i el respecte a la diversitat de capacitats:

  • L’Àlex té un lema que l’acompanya sempre: “El límit te’l poses tu”. Què significa?
  • A vegades pensem que les persones amb capacitats diferents de les nostres no poden fer el mateix que fem nosaltres. I potser per voler protegir-les massa, els diem que no ho intentin fer. Com creieu que hauríem d’actuar, en realitat?
  • Segur que algun cop heu volgut fer alguna cosa però heu pensat que no seríeu capaços d’aconseguir-ho. Quin consell dona l’Àlex, en aquests casos?
  • L’Àlex ens anima a perseguir els nostres somnis, però també ens ensenya que està bé saber aturar-se quan creiem que ha arribat el nostre límit. Creieu que ell ho considera un fracàs, això? Per què?
  • “Tots som diferents i això és el que ens fa ser únics i especials”, afirma. Què creieu que vol dir amb aquesta frase? Hi esteu d’acord?
  • Què hauríem de fer, si veiem que algú se’n riu d’una altra persona per ser diferent?
FEM…

Qui ens posa els límits? (primer cicle)

Alguna vegada us ha passat que volíeu fer una cosa i algú us va dir que no en seríeu capaços? Li vau fer cas? I al revés: li heu dit mai a algú que no seria capaç de fer alguna cosa? Després de conèixer la història de l’Àlex, com reaccionaríeu en la mateixa situació? Parleu-ne a classe: respecteu els torns de paraula i escolteu totes les opinions.

L’Àlex parla amb la seva parella i amb la resta de la gent a través de la llengua de signes. Us animaríeu a aprendre’n alguns, de signes? Després, per parelles, podeu jugar a endevinar què us vol dir el vostre company o companya.

En la pell de l’Àlex (segon i tercer cicle)

Què en sabeu, de la paràlisi cerebral? Busqueu-ne informació a Internet. Després, debateu a classe amb quins problemes es deuen trobar els afectats i les seves famílies a la nostra societat.

Què li preguntaríeu vosaltres, a l’Àlex? Cada alumne haurà de pensar cinc preguntes. Tot seguit, poseu-les en comú i, entre tots, trieu les deu que considereu més interessants. Si us animeu, podeu demanar a la vostra escola que gestioni una visita de l’Àlex a classe per poder fer-li les preguntes en persona.

 

Nota per als docents:

Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…

Aquests recursos us seran útils per a complementar la proposta:

  • Llibre de 1r: sessió 20 (Ho he fet!).
  • Llibre de 2n: sessions 2 (Endavant!), 24 (Me’n surto) i 29 (En la meva pell).
  • Llibre de 3r: sessió 16 (Amb esforç).
  • Llibre de 4t: sessions 4 (No som perfectes) i 12 (Quin repte!).
  • Llibre del tercer cicle: sessió 10 (Persones amb discapacitats).

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!