Una balena escup un submarinista

març 19, 2019 | Saps què ha passat?

La setmana passada va ser notícia un fet força singular: una balena va enxampar un submarinista que estava fent un estudi sobre les sardines a Sud-àfrica. Voleu descobrir com va anar tot plegat? Com són i com viuen les balenes? Què en sabem, d’aquests animals?

MIREM…

Així ho van explicar a la televisió. Mirem el vídeo atentament:

PARLEM…

De la notícia

  • Si els fets van passar a Sud-àfrica, en quin oceà devia, doncs, produir-se l’incident?
  • Què hi estava fent, el submarinista, allà?
  • La balena es va arribar a empassar el submarinista?
  • Diries que se’l volia “menjar”? Per què?
  • Què li va passar al submarinista? Es va fer mal?
  • Segons el que es diu en el vídeo, què mengen les balenes?
  • Quins altres animals marins surten en les imatges?
  • Quin missatge es dona al final del vídeo? Hi esteu d’acord? Per què?

De les balenes

  • Quina diferència hi ha entre “cetaci” i “balena”?
  • Com és una balena (o rorqual) de Bryde? Busquem-ne alguna imatge.
  • Si us diem que una balena de Bryde mesura uns 12 metres, cabria a la vostra aula?
  • Una balena de Bryde pot arribar a pesar 20 tones. Quants quilos són, això? Pesa com un camió?
  • Quins altres tipus de balenes coneixeu?
  • Totes les balenes mengen el mateix? Què és el plàncton? I el krill? Tenen dents, les balenes?
  • Quant aguanta una balena sense sortir a respirar fora de l’aigua? I tu?
  • Com neixen els balenons, els petits de les balenes? Aleshores… són ovípars o vivípars?
  • Recordeu què són els mamífers? Les balenes ho són? Podeu esbrinar-ho mirant aquest vídeo.
  • Quins altres mamífers marins coneixeu?

FEM…

Us proposem de fer un lapbook, un còmic o un conte. Quan acabeu les vostres produccions compartiu-les al blog o al web de l’escola.

UN LAPBOOK

En grups de tres, farem un lapbook d’una balena o un altre cetaci. Per fer-lo…

  • Escollim el cetaci del qual volem fer el treball: balena blava, catxalot, rorqual, beluga, dofí, orca, cap d’olla…
  • Busquem informació sobre el cetaci: com és, quant mesura, quant pesa, on viu, què menja, com es reprodueix, en quin estat de conservació es troba l’espècie? (Quines amenaces pateix?).
  • Fem un esbós del lapbook amb el que volem dir-hi.
  • Busquem imatges i pensem com explicarem cada part. Com escriurem la informació: en etiquetes, en papers de colors, dins d’un sobre, al costat de les fotografies…
  • Preparem el material i mans a l’obra!

ESCRIVIM UN CÒMIC O UN CONTE

Us podeu inspirar en aquesta història tan sorprenent d’una biòloga salvada d’un tauró per una balena.

  • Comentem abans, en veu alta i col·lectivament, què ens ha semblat la història, si ens ha sorprès, si coneixem alguna història similar, si té a veure amb el respecte pels animals marins…
  • Triem si farem un còmic o bé un conte i parlem de com ho podem fer. Si fem un còmic, decidim quin guió tindrà, quantes vinyetes volem fer, com farem els dibuixos… Podem fer servir una plantilla.

Recordem també les pautes que cal tenir en compte per escriure un conte.

SORTEIG

Ens voleu ensenyar el vostre lapbook, còmic o conte? Pengeu-lo a la xarxa amb el hashtag #sapsquehapassat, o envieu-ne fotografies o el text a comunicacio@enciclopedia.cat, i entrareu en el sorteig de cinc exemplars de Emi i Max i les balenes desorientades, de Gemma Lienas. El sorteig tindrà lloc el 3 d’abril i els guanyadors rebran un missatge comunicant-los el premi.

Nota per al mestre o la mestra

Aquí teniu algunes fonts de consulta