El Dia Internacional de les Dones

març 4, 2019 | Saps què ha passat?

El dia 8 de març se celebra el Dia Internacional de les Dones o Dia de la Dona Treballadora. Saps per què se celebra? Què commemora? Què reivindica?
Per què cada any milers de persones de tot el món (majoritàriament, dones) surten al carrer per demanar més igualtat?
MIREM…
L’any passat, una associació noruega va publicar un vídeo, en el context del Dia de les Dones, amb un petit experiment que posava alguns nens i nenes de primària en una situació que podria ser un tast del món laboral real: havien d’omplir uns pots de vidre amb boles de color blau i de color rosa i després de la feina rebrien la seva recompensa en forma de llaminadures. Això és el que va passar…
PARLEM…
Del vídeo

  • Fixem-nos en la feina que fan i com la fan el nen i la nena de cada parella. Per què es queden sorpresos els nens i les nenes quan els donen la recompensa?
  • Què vol dir “The reason that you get less than Thomas is because you are a girl”. Què en penseu?
  • Què en pensen els nens I nenes de l’experiment? Quines respostes donen?
  • Què volen dir les expressions “That’s not good”, “That’s unfair”?
    I l’expressió: “There is no difference between boys and girls?”
  • Què n’opines tu, del fet que hi hagi aquesta diferència en la quantitat de llaminadures entre els nens i les nenes? Et sembla bé?
  • Tu què hauries fet si t’haguessis trobat en aquesta situació?

De la vida real

  • Penses que aquestes diferències entre el que reben els homes i les dones passen en la vida real? Creus que els grans reaccionen igual que els nens i nenes del vídeo?
  • A casa us repartiu totes les feines entre tots? Hi ha algú que faci més feina? Tothom té recompensa per la feina que fa?
  • Quines altres situacions injustes sobre la feina dels homes i les dones coneixes?
  • Coneixes algun país on les nenes i les dones no puguin fer el mateix que els nens i els homes? Pensa en el fet de poder anar a l’escola, o vestir-se com volen, o treballar…
FEM…
Aquí teniu diferents propostes:
  • A partir del vídeo, podem proposar als alumnes que preparin i condueixin la repetició de l’experiment que han vist, o una adaptació, en una altra classe (recollint el material de l’aula, netejant el pati… i recompensant només els nens amb 5 minuts més d’esbarjo, per exemple). Serà interessant observar com reaccionen els nens i les nenes, i parlar-ne després entre tots. Podem fer extensiva la nostra reflexió a l’escola i de l’escola a les famílies mitjançant un post amb els comentaris a la web de l’escola.
  • Pensem una manera de reivindicar el Dia de les Dones a l’escola i a casa i que els adults prenguin consciència que tots tenim els mateixos drets i deures. El nostre lema pot ser: “Els nens i nenes sabem que tots som iguals, fem que els grans també ho sàpiguen!”
    Podem fer-ne dibuixos, representacions, poemes, debats, una pancarta… Decidim entre tots quina opció ens agrada més i ho preparem i portem a terme.
  • Amb els alumnes més grans, podem treballar el context històric d’aquest dia, i comentar els diferents fets que hi ha al darrere de la instauració del dia 8 de març  les reivindicacions de les primeres dones que van lluitar pels seus drets laborals, i pels seus drets com a ciutadanes, i el fet sorprenent que això va passar fa no pas tant de temps.
    Els podem proposar que, en petits grups, s’informin i en parlin i que elaborin un pòster digital sobre el que els sembli més rellevant.
  • I, encara, una altra opció: si voleu llegir exemples de dones valentes, que han ajudat i ajuden a canviar el món, en teniu un bon recull il·lustrat en els llibres  “Contes de bona nit per a nenes rebels” d’Elena Favilli i Francesca Cavallo (Ed. Estrella Polar). Podeu llegir cada dia una història escollida (per ex. Malala Yousafzai) i comentar a classe la situació que es planteja. Ens sorprèn? Per què? Us imagineu viure una situació igual?
    Si s’engresquen amb el tema, podeu proposar als alumnes que, per parelles, preparin una fitxa resum de les dones que més els han cridat l’atenció, amb el nom, una foto i el fet pel qual van destacar i, entre tots, munteu una exposició al passadís o a l’entrada de l’escola la setmana del 8 de març.