Pel maig, cada dia un raig!

Aquest mes de maig, fins avui s’ha complert al peu de la lletra aquella dita que rima i que diu “Pel maig, cada dia un raig!”. I és que fins al moment ha plogut cada dia en un indret o altre del país.


Et proposem dues activitats per entendre el perquè de tanta pluja:

1. Llegiu i responeu:

Durant la primavera, les temperatures cada dia són més altes i fan que l’evaporació de les aigües marines i les que transpiren les plantes augmenti molt. Quan el vapor d’aigua arriba a alçades en què la temperatura és molt baixa, l’aigua es condensa, passa a ser líquida i es van formant els núvols.

Als núvols hi ha petites gotetes d’aigua que mesuren entre 8 i 15 μm (micròmetres) de diàmetre, depenent del tipus de núvol. Aquestes gotetes poden fer-se més grosses així que s’hi condensa més vapor d’aigua. Quan les gotes atenyen un diàmetre d’entre 0,1 i 1 mm, ja cauen en forma de pluja. Així doncs, la pluja és la caiguda o precipitació de gotes d’aigua provinent de la condensació del vapor d’aigua de l’atmosfera.

  • Quant fa, un micròmetre (o una micra)?
  • De quina manera podríeu experimentar i reproduir el procés de la condensació de l’aigua i la formació de gotes?

2. Entreu al web de l’Agència catalana de l’aigua i fixeu-vos en la infografia de “la gota” que ens informa de la quantitat d’aigua (en percentage) que hi ha als embassaments de Catalunya.

Gota

La imatge que teniu aquí és de divendres passat, dia 18 de maig.

  • Quin percentatge marca avui?
  • Les reserves d’aigua han augmentat o han disminuït?
  • A què pot ser deguda aquesta variació?
  • Aquests percentatges són positius? Per què?

NOTA PER AL PROFESSORAT:
La quantitat de pluja que ha caigut durant tot el que portem de primavera ha fet augmentar notablement les reserves d’aigua. Vam acabar l’hivern amb unes reserves inferiors al 50% de la capacitat total, cosa que feia patir de cara a l’estiu. Com que també ha nevat molt, hi ha una gran quantitat d’aigua en forma de neu a la part més axial dels Pirineus, que representa una bona reserva d’aigua que garanteix un bon estat dels embassaments per als propers mesos.

 

Si ets profe de física...
Et proposem una sèrie d’activitats per veure si al maig també cau un llamp cada dia:

1. Entreu al web de Lightningmaps i compteu els llamps que cauen a Europa durant el temps que visualitzeu la pàgina.

  • T’ha sobtat que caiguin tants llamps en tan poca estona? Busca informació sobre la quantitat de llamps que cauen sobre la Terra, de mitjana, cada segon.

2. A continuació, observeu aquesta imatge proporcionada per l’agència nord-americana de l’espai (la NASA), on podem veure representada la densitat de llamps per quilòmetre quadrat. A més concentració de llamps, més vermella és la zona:

NASA

  • Consulta el mapa de llamps de l’activitat anterior i digues en quines zones de l’Àfrica equatorial estan caient llamps ara mateix. I del sud-est asiàtic?
  • Per què diries que la major part de llamps es concentren a l’equador?

NOTA PER AL PROFESSORAT:
La quantitat de llamps sempre és més gran en els llocs on hi ha més tempestes. El clima equatorial implica una gran quantitat de tempestes tot l’any.

3. Per saber si al maig cada dia cau un llamp, us proposem demanar un informe meteorològic al Servei Meteorològic de Catalunya. Podeu fer-ho mitjançant aquest enllaç del meteocat. 

Demaneu un informe sobre el mes de maig de diferents anys.

Per altra banda, si voleu investigar la caiguda de llamps cada dia del que queda del mes de maig, us convidem a visitar aquest segon enllaç del meteocat.

Ànims amb la vostra investigació!

4. Finalment, treballeu per destacar el fet que els llamps són un fenomen atmosfèric espectacular al qual no hem de perdre mai el respecte. Per tant, en cas de tempesta hem de prendre una sèrie de precaucions.

  • Quines precaucions creieu que s’han de prendre per evitar que un llamp ens atrapi? Feu-ne una llista.
  • Per què heu escollit cada precaució?
  • Visiteu aquest enllaç de protecció civil sobre seguretat en cas de tempesta elèctrica i mireu quantes mesures de les que heu proposat són correctes.
  • Finalment, mireu aquest vídeo i gaudiu de l’espectacle que ofereixen els llamps.