La guerra a Israel i Palestina

11 oct. 23 | La Notícia de la Setmana

I una altra guerra… Sembla que l’espècie humana encara és incapaç d’acabar amb les guerres. Des del món de l’educació, però, no podem abandonar la lluita per ser cada dia més respectuosos, més tolerants i, en definitiva, més oberts a la convivència per fer possible el que sembla una utopia: la pau arreu.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit humanístic…

1 Els orígens del conflicte àrabo-israelià són molt complexos. Caldria una llarga classe d’història sobre les civilitzacions mediterrànies des de fa milers d’anys. De moment, us n’oferim el resum que en va fer l’InfoK:

Debateu el que està passant aquests dies a partir d’aquestes preguntes:

  1. Us sembla que cal condemnar qualsevol expressió de violència?
  2. El diàleg en democràcia és l’eina adequada (i possiblement l’única via) per a solucionar conflictes d’aquesta magnitud?

Si voleu documentar-vos una mica més, llegiu la informació que teniu en aquest enllaç (d’un dels nostres llibres de Ciències Socials de la col·lecció Seqüències).

2 Llegiu aquest decàleg sobre com aprendre a dialogar. Per dialogar, cal que els interlocutors…:

  1. Vulguin entendre’s i solucionin els problemes que tenen.
  2. No s’emboliquin ni parlin sense saber què dir.
  3. Respectin la veritat i no diguin mentides.
  4. Es tractin bé i no siguin agressius ni dogmàtics.
  5. Es mirin a la cara i posin atenció a allò que diuen els altres.
  6. Escoltin els punts de vista fins a entendre’ls i els meditin bé.
  7. Expressin els propis punts de vista sense fer-se els savis.
  8. S’esforcin a reconèixer la part de raó que tenen els altres.
  9. Estiguin disposats a modificar els propis punts de vista.
  10. Busquin alternatives acceptables per a tots els implicats.

A continuació, feu aquesta dinàmica:

  1. Uns set alumnes es posen en rotllana al mig de la classe i la resta s’hi col·loca al voltant.
  2. Els alumnes del mig debaten el tema que es planteja.
  3. Els alumnes que estan al voltant escolten i anoten tot el que veuen sobre la manera de dialogar dels seus companys.
  4. Quan el debat acaba, els observadors comenten el que han vist i ho analitzen. No es tracta de criticar ningú, sinó d’analitzar el diàleg.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit lingüístic…

3 Redacteu en grup una carta per a la pau. Una carta dirigida als dos bàndols que combaten sense respectar ni les mínimes regles de la guerra: no atacar la població civil i indefensa i tractar amb cura els combatents presoners.

  • Què els diríeu?

Podeu enriquir el vostre text amb les observacions que heu fet i les conclusions que heu tret de la dinàmica de la proposta anterior.

Si voleu treballar la notícia des de l’àmbit científic i tecnològic…

4 Les guerres ens mostren la part més fosca de la nostra espècie, fins i tot podríem dir la part més fosca de la vida. La guerra és la depredació més salvatge:

  • Quan veiem actuar un grup de persones d’aquesta manera tan horrorosa, us sembla que l’Homo sapiens evoluciona cap a la pau? O evoluciona sense avançar en aquest sentit? De fet, evolució no és avenç, és, senzillament, canvi i adaptació…

5 Reflexioneu sobre alguns aspectes de la tecnologia de la guerra.

  • Us sembla que és una paradoxa el fet que un exèrcit tingui tecnologia molt avançada dissenyada per a destruir i, alhora, tecnologia també punta dissenyada per a protegir-se?
  • Els animals depredadors han evolucionat per a ser eficaços quan toca caçar i, alhora, encara més efectius quan toca amagar-se dels que els poden depredar. Les persones, que també som animals, ens comportem de la mateixa manera?

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt les activitats? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana” escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?