Experiències d’estiu. En parlem?

17 set. 18 | La Notícia de la Setmana

Les vacances d’estiu són llargues, duren moltes setmanes durant les quals vivim experiències de tot tipus. I també aprenem i descobrim moltes coses. En parlem?

Si ets tutor o tutora de grup…

Et proposem parlar amb els teus alumnes de coses molt diverses que possiblement han viscut:

 

1 El mundial de futbol

El diumenge 15 de juliol França es va proclamar campiona del món de futbol a Moscou, després de derrotar la selecció de Croàcia en la final. D’aquesta manera es tancava la competició del Mundial de Futbol de Rússia de 2018.

  • Si feu una comparativa ràpida dels dos països, què us crida més l’atenció?

Nota per al/a la professor/a

Els dos estats participants d’aquesta final ofereixen un gran contrast en termes de territori i població: França té una superfície de 644.000 quilòmetres quadrats i una població de 67 milions d’habitants. Croàcia és un estat molt més petit: té una superfície de 57.000 quilòmetres quadrats i una població de només 4,2 milions d’habitants.

 

2 Els morts del Mediterrani

Des de l’any 2000, més de 38.000 persones han mort al Mediterrani intentant arribar a un port segur en pasteres i embarcacions molt poc segures des de països del nord d’Àfrica, fugint de la misèria i la violència.

  • Què podríem fer durant aquest curs per recordar totes aquestes persones?
  • Podem fer alguna cosa perquè totes aquestes morts no siguin en va?
  • Teniu informació de persones i empreses que ja estan fent alguna cosa?

 

3 Nens tailandesos atrapats en una gran cova.

El dissabte 23 de juny, quan tot just començàveu les vacances, s’iniciava un malson per a un grup de 12 nois d’entre 11 i 16 anys i el seu monitor, de 26, pertanyents a un equip de futbol, que van quedar atrapats en una cova de deu quilòmetres de llargada que hi ha a Tailàndia. No en van poder sortir perquè unes pluges molt intenses van negar-ne els passadissos i impedien el pas cap a l’exterior.

Nou dies després, un grup de submarinistes del nombrós equip de rescat que es va organitzar de seguida va trobar els nois sans i estalvis. Se’ls va fer arribar menjar i aigua per garantir la seva supervivència en previsió d’una estada llarga dins de la cova i els submarinistes els van ensenyar a nedar i bussejar. El dia 6 de juliol, un d’aquests submarinistes va morir en l’operació.

Els membres de l’equip de rescat van estar uns quants dies bombant tanta aigua com van poder mentre es decidia si havien de treure els nois bussejant o era més prudent fer-los esperar dins de la cova durant quatre mesos, fins que passés l’època de les pluges. Finalment es va decidir tirar endavant la primera opció i el diumenge dia 8 de juliol es van poder rescatar amb èxit els primers quatre nens, els que estaven més forts; el dilluns 9 en van sortir quatre més, i el dimarts 10, tota la resta, després d’haver anat millorant tot el dispositiu de salvament. Els submarinistes d’elit de tot el món que hi van participar es van organitzar de manera que una parella es feia càrrec d’un dels nens i els altres s’encarregaven de verificar que no faltés aire a les ampolles i d’anar substituint-les per altres de noves quan s’anaven buidant.

Per fer-vos una idea de la dificultat d’aquest rescat, només cal dir que feien falta cinc hores per fer el recorregut de quatre quilòmetres des del lloc on es trobaven els nens fins a l’exterior. Per facilitar la sortida, es va fer una immensa feina de drenatge per fer disminuir la quantitat d’aigua de la cova, es van instal·lar cordes com a guies per marcar el camí de sortida i es van il·luminar tots els trams que va ser possible.

  • Vau seguir aquesta notícia?
  • Confiàveu en un final tan exitós?
  • Com es devien sentir els nens? I els familiars?
  • T’has trobat en alguna situació extrema comparable a aquesta?
    Què vas fer? Com et vas sentir?
  • Què et fa sentir angoixa?

 

4 Centenari del naixement de Nelson Mandela.

El 18 de juliol Sud-àfrica va celebrar els cent anys del naixement de Nelson Mandela. Igualtat, dignitat i simplicitat van ser els tres valors més defensats per qui va ser líder de la lluita contra l’apartheid sud-africà, la política racista que només atorgava privilegis a les persones de pell blanca. Entre els homenatges de tota mena que es van organitzar, hi ha les entrevistes que es van fer als familiars més directes de Mandela. Ens van agradar molt unes paraules que va dir Swati Dlamini-Mandela, una de les seves netes, durant una d’aquelles entrevistes:

“Vaig aprendre de l’avi que si no perdones no pots viure lliure. Sense aquella extraordinària capacitat de perdonar no hauria pogut liderar. El perdó va ser una part integral del seu procés per avançar. No va oblidar què va passar ni les seves arrels, però va saber perdonar i això el va ajudar a portar la pau al país.”

  • Quin sentit té aquest paràgraf en l’entorn de lluita contra l’apartheid que liderava Nelson Mandela?
  • Considereu que té mèrit saber perdonar en un cas com el de Mandela, que va estar 40 anys empresonat i separat de la seva família injustament?
  • Què suposa estar privat de llibertat, lluny de la família?

 

5 Greus incendis a Grècia

Ben a prop d’Atenes, la capital de Grècia, a finals de juliol es van produir uns incendis molt grans que van arrasar bona part de la costa nord-est de la ciutat i alguns pobles de la zona. A causa dels forts vents, el foc es va escampar amb molta rapidesa per la zona i els esforços dels bombers i els equips d’emergència no van poder evitar que 91 persones morissin atrapades a casa seva, en els seus cotxes o al carrer quan intentaven fugir.

  • Quines actuacions es podrien fer perquè no morís gent a causa d’un incendi en l’Europa del segle XXI?
  • Se us acut algun avenç tecnològic que pogués avisar amb temps per evitar aquestes tragèdies?
  • Per què van morir tantes persones? Com s’hauria d’actuar davant d’un incendi si ets a casa, al cotxe o al carrer?

 

6 L’eclipsi de Lluna més llarg del segle

El divendres 27 de juliol vam poder observar l’eclipsi de Lluna més llarg del segle. Durant dues hores vam poder gaudir del fenomen ocasionat per la interposició de la Terra entre el Sol i la Lluna. Durant uns minuts, la Lluna va quedar completament tapada per l’ombra de la Terra, que després va donar pas a una Lluna plena que reflectia la llum del Sol ja amb tota normalitat.

  • Per què vam poder veure l’eclipsi sense necessitat de protegir-nos els ulls amb ulleres?
  • Això passa amb tots els eclipsis? Quins eclipsis recordes?
  • Investigueu com interpretaven els eclipsis les civilitzacions primitives i les antigues.

 

7 Primera missió espacial de la Nasa al Sol

Sabeu aquell acudit que diu…:

Són un grup d’astronautes de la NASA i un d’ells diu:
“Nosaltres enviarem un coet a Mercuri, per estudiar l’atmosfera del planeta.”

Un altre es fa el valent i deixa anar, tot fatxenda:
“Nosaltres enviarem un radar a la Lluna per estudiar l’interior del satèl·lit.”

I un tercer se’ls mira i diu:
“Nosaltres enviarem un coet al Sol.”

En aquell moment tots els científics exclamen:
“Però no veus que en el moment que el coet s’acosti al Sol es fondrà!”

Però ell se’ls mira i diu tot convençut:
“Home… no serem tan maldestres d’enviar-lo de dia!”

Doncs aquest acudit comença a perdre la gràcia, ja que l’Agència Espacial Nord-Americana ha anunciat la seva primera missió al Sol. La idea és posicionar, a sis milions i mig de quilòmetres de l’astre rei, una sonda que haurà de suportar temperatures superiors als 1400 º C i una radiació molt intensa. La sonda disposarà d’un recobriment format amb diferents derivats del carboni que mantindran els aparells de mesura del seu interior a 21 º C.

Però quin interès hi ha a acostar una sonda al Sol? Un dels principals és estudiar quin és l’origen de l’anomenat vent solar, un corrent de partícules carregades i alliberades des de l’astre que de vegades arriben a la Terra i provoquen un mal funcionament en els nostres satèl·lits de telecomunicacions.

• Quina és la gràcia de l’acudit?
• Creieu que amb aquesta sonda podem aprendre alguna cosa més del Sol?

Per acabar, us adjuntem un enllaç on podreu veure en directe la superfície del Sol. Aquesta retransmissió es fa a partir d’una reconstrucció d’imatges obtingudes per l’SDO (Solar Dynamics Observatory).

 

8 Proposta de nova assignatura de periodisme a l’ESO per contrarestar les fake news

1 Busqueu informació sobre les fake news i responeu aquestes preguntes:

  • Quina diferència hi ha entre una fake new i una notícia falsa o errònia? Són sempre la mateixa cosa?
  • Quins són els objectius dels que creen i difonen fake news? Què n’opines?
  • Quins tipus de fake news hi ha?

Nota per al/a la professor/a

Hi ha diferents classificacions de les fake news que, en general, les agrupen en categories que tenen en compte si la notícia falsa s’ha construït sobre una informació autèntica, manipulant-ne el titular, el context, les imatges o les fonts, o si es tracta de la creació d’un contingut inventat, completament fals.

2 Identifiqueu algun exemple de fake new recent i analitzeu-ne els objectius i com s’ha fet per crear-la.

3 Feu una llista dels recursos amb què comptem per detectar aquest tipus de notícies.

Nota per al/a la professor/a

Entre les estratègies que es poden utilitzar hi ha l’anàlisi del mitjà on s’ha publicat la notícia, la lectura completa de la informació (no sols dels titulars!), la recerca de referències sobre l’autor (si consta aquesta informació), la comparació amb la informació que publiquin altres mitjans sobre la mateixa notícia o la comprovació que no es tracti d’una notícia antiga presentada com un fet d’actualitat.