1- O

Des de Text-La Galera condemnem la violència provocada per policies i guàrdies civils desplaçats a Catalunya amb motiu de la celebració del referèndum d’autodeterminació, i felicitem les persones que, des de les escoles, van actuar amb dignitat i pacíficament en defensa de la democràcia.

Què ha passat?

Ahir, dia 1 d’octubre, es va celebrar el referèndum sobre l’autodeterminació de Catalunya. Més de dos milions de persones van poder votar i un 90% ho va fer a favor de la independència. Malauradament, més de 800 persones van resultar ferides a causa de les càrregues de la policia nacional espanyola i la guàrdia civil, que tenien ordres del govern espanyol d’impedir el referèndum perquè considerava que la votació era il·legal. Uns 400 centres electorals no van poder obrir o van ser assaltats per aquests cossos de seguretat per incautar-ne les urnes.

Després d’aquests fets, estem llegint a la premsa multitud d’opinions diferents, sovint condicionades per la línia política del mitjà o per la ideologia de l’autor. De vegades, aquestes opinions sembla que descriguin fets molt diferents. Sereu capaços de fer-ho millor vosaltres?

Et proposem una activitat per descriure una situació amb objectivitat:

1. Expliqueu en una redacció breu (màxim un full per una cara) el que ha succeït aquest diumenge passat. El repte és fer-ho sent al més objectiu possible.

2. Una vegada l’acabeu, intercanvieu-vos la redacció els uns amb els altres i llegiu la que ha escrit el company que us ha tocat.

3. Analitzeu els fets que s’expliquen en el text de la vostra companya o el vostre company i responeu les preguntes següents:

  • Quins fets són rellevants? Quins no ho són?
  • Quin criteri has fet servir per classificar aquests dos tipus de fets?
  • La tria dels fets que s’expliquen ha tingut en compte tots els punts de vista sobre el que ha passat? O només s’han triat fets que afavoreixen una única tendència?

4. Analitzeu si el text conté només l’exposició de fets o inclou també opinions i responeu:

  • Creieu que és lícit expressar opinions en un text?
  • Pot ser objectiu un text que conté opinions? Com s’hauria de fer?
  • En el cas del text que analitzeu, hi ha opinions personals de l’autor? Si n’hi ha, estan argumentades?
  • Creus que l’autor ha confós les seves opinions amb veritats indiscutibles?

5. Acabeu l’activitat amb un debat a partir d’aquestes preguntes:

  • En vista de tot el treball que heu fet, creieu que és senzill descriure de manera objectiva una situació complexa? Quines dificultats heu trobat?