Com ens vestim?

7 nov. 2023 | Ara ve...

Ara ve… la pluja, el vent i el fred. La tardor ja és aquí! Què hi tenim, a l’armari? Com és la roba que ens posem? Avui us proposem descobrir com ens vestim quan comença el fred i diferents activitats de raonament lògic, percepció visual i orientació espacial amb la roba de tardor.

Ens observem i parlem

  • En rotllana i abans de posar-se la bata, demaneu als nens i les nenes que es mirin els uns als altres. Feu que es fixin en les peces de roba que porten. Pregunteu: quina roba ens posàvem fa uns dies o quan estàvem de vacances, a l’estiu? Quina porteu, ara? Com aneu vestits? Què portàveu quan heu arribat? És roba que abriga o és la mateixa roba que us poseu a l’estiu? Quin tipus de sabates porteu? Com són? I quan faci més fred, com anireu vestits? Quines peces us posareu?
  • Durant la conversa, podeu fer que els nens i les nenes toquin les diferents peces de roba i expliquin quines sensacions tenen. Abriguen, aquestes peces de roba? Serveixen per no mullar-vos? Quin tacte tenen? Podeu fer la proposta amb la roba que portin els alumnes o bé amb roba o disfresses que tingueu a l’escola.

Juguem i aprenem

  • Després d’observar i conèixer la roba que ens posem quan comença a fer fred, proposeu als alumnes jugar a Què porto? I on vaig? Cal que marqueu dos espais diferents a l’aula (per exemple, l’espai groc i l’espai vermell) i proposeu als alumnes que se situïn en un o l’altre segons la roba que portin posada (pantalons llargs o curts, vestit o faldilla, samarreta de màniga llarga o curta, botes o sabates, etc.). Per exemple, els que porten pantalons llargs cal que vagin fins a l’espai groc, i els que porten pantalons curts, fins a l’espai vermell; els que porten samarreta de màniga llarga, a l’espai groc, i els que porten samarreta de màniga curta, a l’espai vermell, etc. Un cop situats en els espais, podeu proposar-los que es comptin i decideixin en quin espai hi ha més o menys nens, en quin no n’hi ha cap, en quin hi són tots, etc.
  • Per treballar el raonament lògic i la percepció visual podeu proposar aquestes altres activitats:

Fem sèries: Imprimiu, retalleu i repartiu els dibuixos de les peces de roba, i després de descriure-les i identificar-les proposeu als alumnes fer sèries seguint les pautes. Per exemple: jersei-pantaló-jersei-pantaló…; botes-jersei-paraigua-botes-jersei-paraigua…

Trobem l’intrús: Podeu projectar les làmines a la pissarra i fer les activitats entre tots o bé imprimir-les i repartir-les perquè marquin la peça de roba que no és adequada per a aquesta època de l’any. Si ho preferiu, podeu jugar a trobar l’intrús amb les fotografies retallades o bé amb diferents peces de roba que tingueu a l’aula. Col·loqueu les fotografies o les peces de roba en una taula o bé a terra i demaneu als alumnes que busquin la que no ens posaríem quan fa fred.

SI TENIU EL PROJECTE IMAGINA!…

Podeu fer les activitats interactives de l’apartat Juga i aprèn de la guia interactiva del vostre projecte, associades al llenguatge matemàtic, per exemple Fem sèries, Comptem, Busquem l’intrús o Fem trencaclosques.

T’ha agradat la proposta?
Si tens suggeriments o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol “Comentaris sobre l’Ara ve” a comunicacio@enciclopedia.cat.