Fulles i més fulles!

26 set. 2023 | Ara ve...

Ara ve… la tardor. Durant el mes de setembre canviem d’estació i arriba la tardor. El canvi el podem veure sobretot en els arbres: heu vist que les fulles canvien i algunes comencen a caure? Us proposem unes activitats per fixar-nos en l’entorn i aprofitar per observar-ne els canvis.

Descobrim fulles i més fulles

  • La principal característica de la tardor és el canvi en les fulles. Sortiu al pati, al bosc o a un parc proper de l’escola i observeu els arbres. Tots tenen fulles? De quin color són? En veieu a terra? De quin color? Hi ha arbres que encara les conserven?
  • Si en trobeu a terra, colliu-les i porteu-les a l’aula. Si podeu agafeu alguna fulla verda de l’arbre i també porteu-la, així veureu com canvia de color i es va tornant groga o marró. Si teniu algun arbre de fulla perenne (com el pi o l’alzina) agafeu-ne alguna branca per a l’activitat que us proposarem a continuació.
  • A més a més, si us animeu, escolliu un arbre proper com a referent i sortiu en cada estació de l’any a fer-li una fotografia (en el cas dels més petits) o a dibuixar-lo (els més grans). A final de curs tindreu un record gràfic de com ha canviat l’arbre i en veureu les diferències.

Observem si totes les fulles són iguals

  • Observant l’entorn, de ben segur que us haureu adonat que no tots els arbres canvien les fulles. Sabeu per què? Expliqueu que hi ha dos tipus d’arbre: uns amb fulla caduca i uns altres amb fulla perenne. La diferència és que als de fulla caduca els cauen les fulles amb el canvi d’estació; en canvi als de fulla perenne, no. Mostreu aquestes imatges. Podeu jugar a endevinar quin és quin. També podeu penjar les fotografies a l’aula.
  • Podeu consultar la proposta del curs passat on us proposàvem la cançó en anglès Autumn leaves are falling down

Pintem

Us fem dues propostes d’activitat artística:

  • Amb les branques d’arbres de fulla perenne fabriqueu uns pinzells per pintar. Com? Escolliu les branques que tinguin més aviat una part pelada (per fer servir de mànec) i una part amb les fulles (seran els pels dels pinzells). Prepareu pintures de diferents colors de tardor, com ara el groc, el taronja, el vermell i el marró i cartolines o fulls gruixuts i sobre cartolines o làmines grans, o un mural, podem fer una escena de tardor que puguin pintar utilitzant aquests pinzells ben especials. Els podeu fer vosaltres o amb els nens i nenes.
  • Aprofiteu les fulles que heu collit de terra i pinteu utilitzant la tècnica del frottage. Per fer-ho poseu una fulla d’arbre darrere un full o cartolina i amb una cera plana pinteu-hi a sobre. Veureu que de mica en mica va apareixent la fulla. Utilitzeu els colors de tardor.
  • En acabar, podeu penjar els resultats finals a l’aula.

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!

  • Podeu aprofitar moltes de les propostes que us fem en el projecte “Qui viu al bosc?”. Disposeu de les activitats: ENDEVINEM  (Proposta 7); REPRESENTEM el pas del temps (P8); ESTAMPEM textures (P9); IDENTIFIQUEM simetries (P14) que estan relacionades amb el que es treballa en aquesta proposta del blog “El món a l’aula”.
  • També podeu fer servir la pissarra màgica per dibuixar fulles de les que han observat o bé per escriure els noms dels arbres (els alumnes d’I5): PI, ROURE, PLATANER, ALZINA, etc.