Paraules d’hivern

17 gen. 2022 | Ara ve...

Ara ve… l’hivern. Comença a fer fred, el paisatge canvia i en alguns indrets també hi ha nevat. Neu, gel, glaç… Et suggerim una proposta per treballar vocabulari relacionat amb l’estació més freda de l’any.

Pensem paraules d’hivern

  • Per començar la proposta ensenyeu aquestes imatges i penseu què tenen en comú: l’hivern! Quin temps fa en el poble o la ciutat on viviu? Hi fa fred? Hi ha nevat alguna vegada? Heu trepitjat mai la neu? Què passa quan la trepitgeu? Hi queden dibuixades les vostre petjades? Com ens vestim a l’hivern?
  • Feu una llista de paraules que us suggereixi aquesta estació, com ara: gel, floc de neu, bufanda, guants, botes, ninot de neu, esquís, trineu, nadal, etc… La llista la podeu fer de forma oral o escrita. Si teniu pissarra hi podeu escriure les paraules que vagin sortint i en el cas de P5 podeu proposar que ho escriguin els nens i les nenes.
  • Després de fer la llista amb les paraules relacionades amb l’hivern mostreu als alumnes aquests dibuixos. Què són? S’han anomenat aquests elements en la llista que heu fet? Recordeu anomenar el vocabulari en veu alta i si no han sortit en l’activitat anterior les podeu anotar a la pissarra.

Juguem al bingo!

  • Els nens i les nenes ja saben el nom dels elements que els heu mostrat en les targetes i ara, per continuar treballant el vocabulari, proposeu-los jugar al bingo. Per fer-ho, imprimiu i repartiu a cada nen o nena els dos fulls del document El bingo. Cadascú ha de preparar el seu cartronet de bingo (la quadrícula amb sis caselles buides) i per fer-ho ha d’escollir sis imatges de les nou que hi ha en la graella del segon full, retallar-les o punxar-les i enganxar-les en el cartró.
  • Un cop preparat el cartronet, fiqueu les targetes d’imatges dins una capsa o bossa i aneu-les traient d’una en una. Abans d’ensenyar la imatge podeu dir el nom en veu alta i aleshores, cada alumne o alumna marca la imatge, si hi és, en el seu cartró.
  • Quan un nen o nena aconsegueix marcar totes les imatges d’una línia del seu cartronet, pot “cantar línia” en veu alta i quan les aconsegueix marcar totes, pot “cantar bingo”. Podeu preveure algun tipus de “premi” per al guanyador o guanyadora com fer l’observació del temps durant una setmana, o escriure la data cada dia (P5), o penjar una fotografia amb el cartronet guanyador al blog de la classe…
  • Aquest joc també el podeu fer en parelles.

SI ETS USUARI IMAGINA!

  • Recordeu que teniu una gran quantitat de recursos a la vostra Àrea d’educadors i que permeten treballar els continguts curriculars de Comunicació i llenguatge, com per exemple les activitats interactives.
  • Feu servir el DocuImagina per documentar l’activitat i mostrar diferents moments del joc del bingo.