Desembre

10 des. 2018 | Ara ve...

Ara ve… el Nadal i ja comencem a preparar les festes. Ja ens sabem les cançons i el poema de Nadal? Et suggerim una proposta literària i t’oferim diferents recursos per jugar i aprendre vocabulari.

Descobrim el poema Desembre, de Miquel Martí i Pol

  • En rotllana, llegiu el poema i mostreu la làmina Desembre. De què parla el poema? Què estàn fent els nens que hi ha en el dibuix? Quins elements i figuretes reconeixem? Parlem de la tradició de fer el pessebre i de les altres tradicions que acompanyen les festes de Nadal (fer i decorar l’arbre de Nadal, fer cagar el tió, els Reis…).
  • Suggeriu que imaginin què posarien ells en el pessebre. Amb quines figuretes es podria completar el pessebre dibuixat? Si ho considereu adequat, en podeu fer un per a la classe (amb materials reciclats, amb figuretes de paper, etc.).
  • Proposeu memoritzar el poema (o un fragment) per poder-lo recitar a casa. Feu que s’adonin de les rimes de cada vers i les paraules que sonen igual, etc.

Observem el dibuix. Quines figuretes hi trobem?

  • Recordeu el poema i proposeu un joc de percepció visual: demaneu als alumnes que assenyalin en el dibuix els elements i els personatges de què parla el poema. Ho podeu fer entre tots, projectant la làmina en la PDI i encerclant els dibuixos amb les eines de la pissarra, o bé de forma individual proposant que cada alumne els encercli en la làmina impresa. En acabar, amb un altre color, poden encerclar o marcar altres elements com ara el pou, el pont, o el pescador.
  • Als alumnes de P4 o P5, segons el vostre grup, els podeu proposar que en comptes d’encerclar les figuretes hi escriguin el nom al costat (CAGANER, ESTRELLA, ÀNGEL, NEN, MARE, PASTOR, REIS). També podeu proposar escriure el nom d’altres elements del dibuix. Si ho considereu necessari, poden fer servir les paraules (etiquetes paraules relacionades amb el poema) com a model.

Proposem jugar amb les paraules

  • Als que comencen a identificar i reconèixer algunes lletres, proposeu-los que busquin, en el poema, les lletres que també tenen en el seu nom. Les poden assenyalar o bé escriure al darrere de la làmina.
  • Als que comencen a conèixer una mica més el codi escrit, proposeu-los jugar al penjat o resoldre les sopes de lletres amb paraules que se citen al poema o que estan representades en el dibuix. (reis, Nadal, bou, neula • bou, reis, mula, camell • camells, estable, Nadal, torrons • caganer, estrella, Nadal, pessebre). Podeu fer l’activitat a la pissarra i entre tots, o bé proposar-la per fer-la en parelles o individualment. També pot ser una proposta de racons.

SI ETS USUARI IMAGINA!

  • Proposeu confegir i escriure els noms dels personatges i elements del pessebre a la pissarra màgica. També podeu fer servir l’Atrapalletres.
  • Recolliu en un àlbum aquesta i totes les altres propostes literàries que teniu a la vostra caixa. Proposeu fer un collage per fer una coberta ben bonica de l’àlbum que les reculli.
  • Documenteu les activitats de Nadal (el concert, la sortida a la Fira de Santa Llúcia, el caga tió, el pessebre…) amb l’aplicació DocuImagina.