Les lleis també protegeixen els animals

oct. 4, 2023 | Saps què ha passat?

El 29 de setembre es va “estrenar” una llei que diu com s’han de tractar els animals que tenim amb nosaltres i que es consideren mascotes. En parlem?

MIREM…

Les lleis serveixen, entre altres coses, per indicar-nos com ens hem de comportar. També permeten que ens sancionin si no complim el que diuen. Solen ser necessàries quan hi ha persones que actuen de manera que perjudiquen altres persones, o en aquest cas, els animals.

Malauradament, algunes persones descuiden o tracten malament els animals dels que són responsables. L’anomenada llei de benestar animal, que es comença a aplicar a partir d’ara, s’ha desenvolupat per evitar aquestes situacions. És un bon començament, però segurament es podria fer més…

Mireu la notícia sobre l’entrada en vigor d’aquesta nova llei.

PARLEM…

Sobre el vídeo:

  • Què li va passar al Putxi?
  • Sabeu què és un microxip? Per a què serveix? Què tenim les persones per a identificar-nos?
  • És obligatori assegurar els gossos amb la nova llei? Per a què serveixen les assegurances?
  • Quines coses prohibeix la llei de benestar animal?

 Sobre la llei de benestar animal:

  • Què vol dir benestar? Quin és l’objectiu de la llei de benestar animal?
  • Què vol dir que una llei “entra en vigor”? És el mateix que aprovar la llei? Per què ha de passar un temps entre una cosa i una altra?
  • La llei es va aprovar el dia 16 de març passat i va entrar en vigor el dia 29 de setembre. Quants mesos han passat? I dies?
  • Què pot passar si no es compleix la llei?
  • Què podria passar si se us escapa el gos i provoca un accident amb ferits? Penseu que només cal assegurar els gossos perillosos?
  • En general, creieu que és necessària una llei com aquesta? Per què?

FEM…

Parlem del temps i coneixem la Frida! (1r, 2n i 3r)

Construïu una línia del temps per situar els moments clau relacionats amb la llei. Podeu treballar tota la classe o en grups petits. Per començar, dibuixeu en un paper gran o una cartolina una línia horitzontal amb 12 marques prou separades perquè s’hi puguin enganxar els cartronets amb els noms dels mesos de l’any. Situeu els cartronets ordenadament i afegiu-hi també els de les dates de l’aprovació i de l’entrada en vigor de la llei.
I si parleu del temps? Els mesos, les estacions, ahir, demà passat, matí, tarda, vespre…

Voleu conèixer la història de la Frida? Mireu aquest vídeo de l’infoK i comenteu-lo. Teniu alguna experiència semblant? O potser en coneixeu alguna de menys bona…
Dibuixeu-vos amb un animal fent una bona pràctica i expliqueu-la als companys i companyes. Podeu compartir els dibuixos a l’aula i penjar-los al costat o al voltant de la línia del temps.

Som responsables? (4t, 5è i 6è)

En grups de 3 o 4, llegiu aquest article i elaboreu una llista de les principals novetats en l’àmbit personal i en l’àmbit professional que s’hi esmenten. Segons el portaveu del PACMA, hi falta alguna cosa? Afegiu-la-hi! Poseu en comú les diferents aportacions dels grups i, si hi ha discrepàncies, podeu organitzar un petit debat per confrontar opinions.

Voleu conèixer la història de la Frida? Mireu aquest vídeo de l’infoK i comenteu-lo. Què vol dir “ser responsable”? Què implica fer-se càrrec d’un animal amb responsabilitat? Feu una llista de bones pràctiques i repartiu-les perquè cada grup n’il·lustri una: podeu fer un dibuix, buscar imatges i acompanyar-ho d’una frase explicativa.
Podeu compartir les pràctiques a l’aula o en l’espai comú del cicle. Fins i tot al vostre blog si en teniu!

Nota per als docents:

  • Per treballar una mica més el temps, podeu aprofitar l’activitat que heu fet i plantejar algunes preguntes. Per exemple: En quina estació de l’any es va aprovar la llei? En quina estació de l’any ha entrat en vigor? Quina estació hi ha entremig? Quants mesos han passat entre les dues dates? Són molts o pocs? També poden pintar d’un color diferent el fragment de la línia que encara no tenia la llei activa i el fragment que ja és actiu… O triar una estació determinada com a context del seu dibuix.
  • Amb el grup de grans, podeu aprofundir sobre el contingut de la llei amb algunes reflexions a partir de qüestions com: És una bona idea fer un curs abans de poder tenir una mascota? Caldria incloure més animals a protegir en la nova llei? Fer obligatori una assegurança animal, és excessiu?
  • En aquest vídeo de l’infoK Cuidem de les mascotes podreu aprofundir el que vol dir “ser responsable” amb les mascotes i el problema de l’abandonament animal.

Si feu servir materials de Text…

  • Recordeu que tenim el projecte Amb els animals no tot s’hi val, de la col·lecció FEM-HO PER PROJECTES, on trobareu un munt de propostes per aprofundir el tema de la notícia i aprendre molt sobre els animals vertebrats.

Si tens suggeriments, dubtes, crítiques o vols compartir la teva opinió, escriu-nos amb el títol Comentaris sobre el “Saps què ha passat?” a comunicació@enciclopedia.cat.

Vols rebre la versió descarregable d’aquest recurs?