Vull ser com ella

març 8, 2021 | Saps què ha passat?

“Què vols ser quan siguis gran?”. Segur que us ho han preguntat més d’una vegada. Potser llavors heu contestat que astronauta, esportista, director d’orquestra, pilot, artista… I potser, quan hi heu pensat, us ha vingut al cap alguna persona important que fa la feina que us agradaria fer. Però quantes d’aquestes persones a qui us agradaria assemblar-vos són dones? Preneu-ne nota, perquè n’hi ha moltes que us poden inspirar!

MIREM…

Us proposem un experiment ben senzill. Mireu les notícies i busqueu-hi imatges de persones que presideixin els governs de diferents països del món: quantes d’aquestes persones són homes? Gairebé totes, oi? Ara fixeu-vos en les notícies quan parlen de persones que dirigeixen empreses: què hi predominen, els homes o les dones? I en el món científic, passa el mateix? Que coneguem més homes que dones en llocs de responsabilitat no vol dir que les dones no facin tantes coses importants. Al contrari! El problema és que, a vegades, els és més difícil arribar als llocs de més responsabilitat. O que hi arriben però no se’n parla tant… Per això hi ha entitats que volen destacar aquestes dones, especialment en una data tan assenyalada com el Dia Internacional de la Dona, que se celebra el 8 de març cada any. La Generalitat Valenciana, per exemple, va fer una campanya que es deia ‘Vull ser com’, amb la qual volia animar les nenes (i també els nens!) a buscar dones que fessin coses importants i inspirar-s’hi per fer realitat els seus somnis. Mireu el vídeo:

Nota per als docents:

  • Teniu més informació sobre la campanya ‘Vull ser com’ i sobre les dones que la protagonitzen en aquesta notícia. També podeu veure un altre vídeo de la mateixa campanya, amb més referents femenins.
  • Aquest any, la Generalitat Valenciana ha impulsat una altra campanya per visibilitzar dones que treballen en sectors masculinitzats. Potser també us poden servir els vídeos que integren la campanya.

PARLEM…

Sobre el vídeo

  • Col·lectivament feu una llista de les dones que surten al vídeo. Si cal, el podeu tornar a mirar. Coneixeu aquestes dones? Si no sabeu qui són, busqueu-ne informació.
  • Quines professions tenen aquestes dones? En algun d’aquests casos us ha sorprès que una dona faci aquesta feina?
  • “Totes les dones podem arribar tan lluny com imaginem”, diu el vídeo. I poc després hi surt escrit “sense límits”. Què volen dir aquestes frases?
  • Quin creieu que és el missatge d’aquest vídeo per a les nenes? I per als nens?
  • Sobre la igualtat d’oportunitats i els referents femenins:
  • Penseu exemples de feines de responsabilitat i poder (en la política, en la direcció d’empreses, en l’esport, etc.) i analitzeu si normalment les fan més homes, més dones o per igual. Entre tots, debateu si us sembla normal que les coses siguin així.
  • “És el moment de ser totes les coses que no ens han deixat ser”, diu el vídeo. Qui o què creieu que ha impedit les dones de ser el que volien?
  • Creieu que hi ha feines que les dones no poden fer? I feines que els homes no poden fer? Expliqueu per què.
  • Al vídeo surten diferents nenes, però també hi podem veure un nen que té com a referent una dona important. Què us sembla això?
  • Creieu que és normal que les nenes busquin referents femenins i els nens referents masculins? O veieu millor que tant nens com nenes tinguin referents masculins i femenins?

FEM…

I vosaltres, com qui voleu ser? (cicle inicial)

Entre tots (nens i nenes) haureu de pensar en una dona famosa com qui us agradaria ser. Pot ser una esportista, una científica, una escriptora, una política, una dona que es dediqui a ajudar els altres… Si no se us acut cap exemple, el mestre o la mestra us pot fer suggeriments.

Formeu grups i cada grup haurà de triar una de les dones i en buscarà informació i fotografies. Ho podeu fer a Internet o a la biblioteca. També podeu llegir alguns dels llibres de La Galera de la col·lecció “Valenta com tu”.

 Feu un póster ben bonic amb imatges relacionades amb aquesta dona i explicant qui és, què va fer i per què l’heu escollit. Podeu llegir els pósters a classe i després penjar-los a l’aula o bé en un lloc comú perquè altres nens i nenes de l’escola els puguin llegir.També podeu representar una escena de teatre presentant aquesta dona o fent alguna de les coses en què treballa o va treballar.

Dones que ens inspiren (cicle mitjà i superior)

En grups petits, busqueu una dona referent de cadascun d’aquests camps: política, cultura, ciència, esport i drets socials. Han de ser actuals. Si no en coneixeu cap, informeu-vos-en a Internet.

Entre tots els del grup, trieu una d’aquestes dones, la que us agradi més com a referent. Investigueu sobre la seva vida i la seva feina i prepareu una presentació que exposareu a classe. Si haguéssiu d’entrevistar aquesta dona, què li preguntaríeu? Penseu deu preguntes entre tots els del grup. Si trobeu la manera de contactar amb ella a través de xarxes socials o correu electrònic, animeu-vos a fer-li arribar l’entrevista!

Nota per als docents

  • De dones destacades en tots els àmbits socials, culturals, artístics n’hi ha hagut, n’hi ha i n’hi haurà. Aquí trobareu informació sobre dones famoses a Barcelona, però només fent una ràpida cerca a la xarxa, n’hi ha d’arreu del món.
  • La Galera té una col·lecció  per a nens i nenes a partir de 7 anys, amb llibres destinats a fer conèixer dones catalanes que han estat valentes i pioneres en molts àmbits. Si en voleu saber-ne més… Valenta com tu.