Captura de pantalla completa 29042013 103028

Dissabte 20 d’abril vam participar en la “Jornada sobre dispositius mòbils a l’aula”, organitzada pel Departament d’Ensenyament a la Universitat de Lleida.

Hi van assistir un centenar de mestres i professors dels diferents nivells educatius. El programa era molt atapeït. Tot i així, va resultar interessant i es va poder comprovar que l’ús de tauletes i telèfons mòbils com a eina per a l’aprenentatge avança amb força i que hi ha experiències, pensades en general pels mateixos docents, que valen molt la pena.

La jornada va començar amb una conferència de la dra. Mar Camacho (“Més enllà de l’aparell: mobile learning i aprenentatge emergent a l’educació”), que va centrar la qüestió del m-learning (o aprenentatge mòbil): la qüestió no és fer activitats amb el telèfon mòbil sinó saber què ens aporta de més l’ús dels dispositius mòbils, quin és el seu valor afegit, i saber-ne treure partit. Va insistir que els elements clau són la qualitat dels continguts, el paper del professorat i el fet de monitoritzar l’impacte de les experiències fetes; cada experiència ha de tenir uns objectius, unes eines de seguiment i una avaluació posterior.

A continuació, es van presentar els casos reals d’experiències en centres educatius, des de l’educació infantil a l’ESO. Destaquem pel seu interès i el caràcter innovador l’activitat presentada per la professora Anna Aznar, de l’institut Ronda de Lleida (el First Mobile Learning Day). També van ser interessants les altres aportacions, i sobretot van fer evident l’entusiasme del professorat que tira endavant aquestes activitats i el fet que l’alumnat hi participa amb molta motivació.

Els ponents van destacar els avantatges i els inconvenients de treballar amb dispositius mòbils.

Avantatges:

– L’ús de les apps (que van guanyant protagonisme, tot i que encara són escasses per a l’ESO)

– La durada de la bateria

– La rapidesa de connexió i la versatilitat d’ús

– El fet que siguin mòbils

 Inconvenients:

– La falta de teclat “físic”

– La incompatibilitat amb alguns programes i dispositius

– El dispositiu pot portar a la dispersió i l’ús superficial

És evident que una tauleta o un telèfon mòbil no són el mateix que un ordinador; cada eina té uns usos diferents. S’ha de saber treure partit a cada eina en funció d’uns objectius i de la realitat de cada situació.

L’acte va acabar amb una taula rodona en què Xavier Carrasco, director editorial de Text-La Galera i membre de la Junta del Clúster Edutech, va presentar aquesta associació d’empreses dedicades a la tecnologia educativa i va oferir als docents i a l’administració la col·laboració de les empreses per aconseguir el gran objectiu comú de millorar l’educació del nostre país.