Actituds inacceptables

11 oct. 22 | La Notícia de la Setmana

La setmana passada es va fer viral un vídeo en què es veia com una colla de nois d’una residència masculina d’estudiants de Madrid insultaven i amenaçaven les estudiants d’una altra residència, aquesta només per a noies, situada just al davant. Hi ha qui defensa que els fets no són greus, que tot plegat és fruit d’una tradició, que no hi havia cap mala intenció, que és cosa de joves… Com s’han de rebatre aquests arguments?

Et proposem que treballeu aquestes activitats amb els alumnes

1. Els insults i les amenaces que cridaven els nois de la residència d’estudiants denoten una actitud sexista i violenta. Com pot ser que s’hagi arribat a aquest extrem? Analitzeu-ho responent aquestes preguntes:

  • Com pot ser que persones que viuen en la nostra mateixa societat, i que han rebut o reben una formació superior, tinguin un comportament tan contrari als drets humans?
  • Coneixeu altres casos recents en què s’hagi atemptat greument contra els drets humans? Quins són? 

2. Reflexioneu i debateu sobre el grau de responsabilitat que tenen diferents estaments davant d’un cas com el que estem comentant.

  • Alguns dels nois que van participar en els fets s’han excusat dient que es van deixar endur per l’empenta i la força del grup. Creieu que això els descarrega de la seva responsabilitat individual?  
  • Aquests nois són universitaris, tenen una formació superior. Això vol dir que han passat per tot un sistema educatiu que els hauria d’haver format en el respecte als drets humans. Es pot dir que l’educació que han rebut ha tingut èxit, vist el seu comportament? 
  • L’entorn (la família, les amistats i, en últim extrem, la societat en conjunt) també hi juga algun paper?  
  • Fins a quin punt pot pesar la “tradició”, i com s’hi pot fer front quan aquesta és negativa? 

3. Llegiu aquesta llista d’accions i discutiu quines us semblarien útils per evitar que es produeixin més fets com aquest, i quines no. Podeu afegir-hi les vostres pròpies propostes:

  • Afegir als currículums escolars més hores docents de les àrees d’educació en valors i ètica.
  • Portar a judici totes les persones que insultin altres persones d’aquesta manera tan primària i barroera.
  • Prohibir les residències d’estudiants que no siguin mixtes.
  • Obligar els que van participar en els fets a fer un curs dissenyat per ajudar-los a reflexionar sobre els aspectes inacceptables de l’acció que van protagonitzar.

Si ets usuari dels nostres llibres d’Educació en Valors…

Pots continuar treballant conceptes sobre la defensa dels drets humans a cada un d’ells.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat

Vols rebre la versió descarregable d’aquesta notícia?