Eleccions a Catalunya en temps de pandèmia

16 febr. 21 | La Notícia de la Setmana

Diumenge, 14 de febrer, es van celebrar les primeres eleccions al Parlament de Catalunya durant aquesta pandèmia. Això va fer que es reunissin una sèrie de circumstàncies especials que us proposem investigar i treballar amb un repte en diferents fases.

Si ets tutora o tutor…

Viu el repte amb els teus alumnes tot seguint aquestes fases: recerca d’informació, preparació d’un equipament, distribució de papers a representar en una simulació, representació d’un simulacre i concurs i avaluació d’habilitats.

REPTE: PREPAREU LA SIMULACIÓ D’UNA JORNADA ELECTORAL EN TEMPS DE PANDÈMIA, EN ESPECIAL DE LES SEVES ÚLTIMES ETAPES.

1. Esbrineu en què consistia l’equipament de protecció dels membres de les meses per a l’última franja horària (de 7 a 8 del vespre), que es reservava a les persones positives de SARS-Cov2 i contactes propers en quarantena.

  • Com s’anomena la vestimenta protectora amb què es van vestir els membres de la mesa?
  • Quines zones del cos es protegeixen més amb aquest equip?

2. Elaboreu la vostra versió d’aquest equip protector amb peces de roba i complements que tingueu al vostre abast. Un bon exemple són els guants de goma de neteja o les ulleres protectores que es fan servir en algunes pràctiques de ciència i tecnologia.

3. Una vegada tingueu el vostre equip feu un sorteig per saber quines tres persones de la classe constituiran la mesa electoral. La resta fareu de ciutadans que heu decidit anar a votar. A més, inventeu el nom de cinc candidatures, cadascuna representada per un animal simbòlic. Els que feu de votants necessitareu un sobre i una papereta. Per emetre el vostre vot, heu de dibuixar a la papereta l’animal que representa la candidatura que trieu.

  • Ja sabeu com es fa per votar en blanc o per fer un vot nul?

Els que feu de membres de la mesa necessitareu saber quines són les vostres funcions.

  • Quin és el paper de la persona que la presideix? I el de les dues que fan de vocals?

4. Feu simulacions de la jornada electoral, tal com es van fer en algunes poblacions abans del dia 14 per preveure quins problemes podrien sorgir. Preneu notes de les dificultats que heu trobat per fer-ne un petit informe, tant des del punt de vista dels votants com de les persones de les meses.

5. Per acabar, feu un concurs d’habilitat: costa gaire fer el recompte de vots?

  • Una vegada acabada la votació, els membres de les meses es poden treure tot l’equip protector excepte els guants.
  • Organitzeu dues piles iguals dels sobres amb els vots.
  • Feu el recompte d’una de les piles amb els guants posats i el de l’altra pila, sense guants. Els dos equips han de tenir el mateix nombre de persones i de sobres.
  • Dues persones més hauran de cronometrar quant triga cada un dels grups en obrir el sobre, identificar el vot i anotar-lo per fer el recompte.

Quan acabeu, intercanvieu-vos els papers, repetiu la simulació i comproveu si la diferència en el temps depèn de l’habilitat de les persones o del fet de dur o no guants.

Notes per al docent

Podeu veure el kit complet de materials d’una mesa electoral en aquest vídeo de Betevé.

Hi va haver ajuntaments que van organitzar simulacres de votacions uns dies abans per comprovar que ho tenien tot a punt i que no hi hauria sorpreses a l’hora de votar i treballar amb els equips de protecció individuals.

Les tres persones que constitueixen cada mesa electoral, elegides per sorteig, són les encarregades de presidir l’acte de votació, controlar el desenvolupament de la votació i realitzar el recompte i l’escrutini després de rebre els vots dels ciutadans.

Atenció: quan, en l’últim punt, els alumnes s’intercanviïn els papers, que no facin servir els mateixos guants com a mesura d’higiene.

Teniu suggeriments, dubtes, crítiques? Com heu resolt el repte? Si voleu contactar amb l’equip de “La Notícia de la Setmana”, escriviu-nos amb el títol “Comentaris sobre La Notícia de la Setmana” a aquesta adreça: comunicacio@enciclopedia.cat