COP25

10 des. 19 | La Notícia de la Setmana

Del 2 al 13 de desembre s’està celebrant a Madrid la Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, el COP25.

Si ets tutora o tutor…

T’hem preparat unes activitats sobre aquesta cimera i sobre la declaració d’emergència climàtica.

1 Fixeu-vos en el cartell que encapçala aquesta “Notícia de la Setmana”, que presenta la Conferència sobre el canvi climàtic de l’ONU, i investigueu una sèrie de curiositats:

  • Què vol dir COP?
  • Per què hi ha un 25?
  • Per què es fa a Madrid si hi posa Chile?
  • Quan es va fer per primera vegada una Conferència sobre el canvi climàtic organitzada per l’ONU?
Nota per al docent:

COP és l’acrònim de COnference of the Parties (Conferència de les Parts), i es refereix a les parts de la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, de 1992.
El 25 fa referència a la 25a conferència.
Aquest any s’havia de celebrar al Brasil, però quan Jair Bolsonaro va arribar al poder en aquell país va renunciar a organitzar-la. Es va decidir que Xile seria el nou país amfitrió, però a causa dels aldarulls que s’hi han viscut es va proposar un tercer país, Espanya, que és on finalment ha tingut lloc.
La primera COP va tenir lloc a Berlín, l’any 1995.

Investigueu aspectes relacionats amb l’emergència climàtica:

  • Què vol dir que estem en “emergència climàtica”?
  • És només una declaració d’intencions, o un estat d’emergència real?
  • Qui o quines institucions poden declarar l’emergència climàtica?
  • Quins fenòmens creieu que s’han de produir perquè es pugui declarar una emergència climàtica? Per exemple, si la boira en fos un motiu suficient, a les planes de Vic i de Lleida estarien en emergència climàtica des de l’època dels romans!
  • On es va declarar per primera vegada l’emergència climàtica?
Nota per al docent:

Consulteu l’entrada “Estado de emergencia climática” a la Wikipedia.

Proposeu mesures que penseu que s’haurien d’aplicar si es declarés l’emergència climàtica al vostre municipi:

  1. Tres que es puguin aplicar immediatament.
  2. Tres més per establir a llarg termini (d’aquí al 2030, per exemple).

Pel que fa a les propostes del grup b), què fa que no es puguin aplicar de manera immediata? És per motius tècnics, econòmics, polítics…?

Nota per al docent:

Podeu examinar mesures que ja s’apliquen o que s’aplicaran ben aviat. Per exemple:
Prohibició a partir del gener del 2020 de la circulació de vehicles sense distintiu d’impacte ambiental a la ciutat de Barcelona.
Prohibició dels objectes de plàstic d’un sol ús a tot Europa a partir del 2030.

4 Busqueu notícies sobre la participació de Greta Thunberg en el COP25 i classifiqueu-les en tres grups:

  1. Les que es fixen en la seva figura pública i la valoren positivament.
  2. Les que es fixen en la seva figura pública i la valoren negativament.
  3. Les que se centren en el contingut del seu missatge.

• De quin tipus en trobeu més?
• Quins arguments fan servir?
• Quines considereu que són més adequades?
• Entre les a) i les b), amb quines esteu més d’acord?
• Fins a quin punt creieu que Greta Thunberg és un model a seguir?

Nota per al docent:

Podeu encaminar la reflexió sobre el que passa moltes vegades amb aquestes persones líders: una atenció desmesurada sobre un personatge públic pot desvirtuar el missatge que ens vol fer arribar. En el cas de la Greta, ella té molt més interès perquè s’escolti el seu missatge que no pas a ser coneguda.

Fixeu-vos en el muntatge de l’artista digital Pete Linforth i debateu a classe què us suggereix: