llibredetext

El setembre és un mes de retrobaments: retrobem els veïns, amics i col·legues, la casa i els paisatges que habitem durant l’any, els sorolls familiars, els jerseis i les jaquetes… i la tornada a l’escola i, amb ella, la crítica als llibres de text!

La crítica se centra normalment en el cost dels llibres i en l’abús que representa obligar les famílies a fer front a aquesta despesa. Els que ens dediquem a editar-los i publicar-los trobem a faltar que de tant en tant es faci algun comentari o debat també sobre si els llibres de text són útils o no, sobre la funció que fan a l’escola i en l’educació dels nostres estudiants, sobre si estan ben fets i són eines adequades per a l’aprenentatge i per al seguiment dels diferents currículums.

També és cert que de vegades la crítica ve d’una altra banda. Fa uns dies sentia a la ràdio un expert en educació que tenia un discurs molt avançat i en un to provocatiu defensava la seva manera de treballar. En un moment donat va exclamar, vantant-se’n: “jo, per descomptat, no faig servir llibres a les meves classes! Llibres? Fora!” Sembla un comentari extemporani, però si es referia als llibres de text (no ho va dir però cal suposar-ho, oi?) segurament força gent s’hi mostraria d’acord. Per què passa això? I per què, en canvi, es continuen prescrivint llibres malgrat que no hi ha cap llei ni normativa que obligui els centres ni els ensenyants a fer-ho?

[youtube=http://youtube.com/watch?v=79zLnMpiYKM&feature=youtu.be]

Els editors de llibres educatius no ens volem resignar a ser els dolents de la pel·lícula. Ens sembla honestament que la feina que fem té un valor que sovint no es coneix o es menysprea. Per això avui cridem l’atenció sobre algunes qüestions. Podríem esmentar-ne d’altres, però avui ens cenyirem en el fet de si els llibres editats per les editorials són adequats o útils:

  • En primer lloc, els autors del projecte i dels continguts dels llibres són professionals de l’educació, sovint en actiu a les aules i sempre amb formació en pedagogia, didàctica i en les àrees o matèries de què tracten els llibres. A més, hi intervenen altres experts que dominen l’ofici de l’edició, saben com es fa un llibre o material, i en especial un d’educatiu (són els editors, il·lustradors, dissenyadors, maquetistes, fotògrafs, assessors lingüístics, programadors informàtics, etc.).
  • En segon lloc, aquesta colla de professionals compten amb uns recursos per fer l’obra en què treballen. El pressupost per fer un projecte educatiu (en paper o digital) és important, i més si es vol comptar amb autors i col·laboradors amb experiència i de primer ordre.
  • En tercer lloc, aquests professionals preparats i que tenen uns recursos poden dedicar temps a fer la seva feina. En alguns casos (els editors, per exemple, que sovint tenen experiència docent i fan la feina de redactors també), aquesta és la seva feina principal o única.

Parlem per tant d’equips complexos de professionals especialitzats amb vocació i experiència educatives que tenen la missió de dedicar tota la seva jornada laboral a dissenyar projectes educatius i elaborar-los amb els recursos (sovint importants) que l’editorial posa al seu servei. Com que les editorials, a més, estan en contacte directe i constant amb els centres educatius i hi tenen una relació intensa, no és lògic pensar que el resultat de tota aquesta conjunció sigui unes eines útils, riques i adequades?

La competència entre les diferents editorials, d’altra banda, fa que les propostes didàctiques siguin cada vegada més variades i completes. Cal no oblidar, però, que el llibre és “només” això: una eina. És una eina potent que permet usos diferents i es pot adaptar a diferents models educatius. Fer servir llibres de text no obliga a adoptar un o altre sistema educatiu o d’ensenyament.

En última instància, el model educatiu, la manera d’ensenyar i de treballar amb els alumnes dependrà sempre dels centres i dels docents. Així com fer servir un bon llibre de text no garanteix fer una bona classe, tampoc és just culpar el llibre de text si la classe o el mètode triat pel docent no són bons (per massa dirigits, rígids o tancats per exemple). Al principi parlàvem de la crítica que de vegades es fa al llibre de text perquè permet fer un ensenyament “clàssic”. Temps era temps, els mals professors castigaven els alumnes pegant-los amb el regle. Era culpa del regle (o dels fabricants de regles!) aquesta pràctica abominable?

Xavier Carrasco i Nualart

Director editorial de Text-La Galera, del Grup Enciclopèdia Catalana