Castanyes

4 oct. 2022 | Ara ve...

Ara ve… la castanyada. Comença la tardor i comencen a baixar les temperatures, les fulles canvien de color i cauen i molts fruits estan en el seu punt òptim, com la castanya. Però què és una castanya? D’on surten? Us proposem algunes activitats per conèixer aquest fruit tan característic de la tardor.

Descobrim les castanyes

  • A la tardor tothom parla de les castanyes. Què en sabeu, de les castanyes? D’on surten? Com es diu l’arbre que fa castanyes? Si aneu pel bosc obriu bé els ulls perquè potser en trobareu. Proposeu que si van al bosc agafin castanyes per observar-les entre tots.
  • Si podeu, aconseguiu un pelló de castanya i porteu-lo a l’aula i, en rotllana, ensenyeu-ho als alumnes. Si no, mostreu aquesta fotografia. N’havíeu vist mai cap? De quin color és el pelló? Toquem-lo amb cura, que punxa! Què hi deu haver a dins? Com són les castanyes? On en podem comprar? Les castanyes són el fruit del castanyer, un arbre amb fulles que cauen a l’hivern i un dels fruits més populars de la tardor. Són de forma arrodonida i normalment de color marró per fora i blanquinós per dins. A les botigues de fruits i verdures les venen crues sense pelló. Es poden menjar crues o cuites i poden fer-se servir en alguns plats i postres. Cal treure’n el pelló, la pell marró i la pell fina de sota!
  • Porteu castanyes a classe. En grups petits, les poden comptar, agrupar, fer formes de lletres, arrenglerar, fer figures geomètriques…

Decorem l’aula

  • Després d’observar les castanyes i de manipular-les podeu proposar una activitat per decorar l’aula. Repartiu aquest full a cada infant. Hi ha dibuixada una castanya i a sota hi ha les paraules CASTANYA i PELLÓ. L’hauran de decorar; ho podeu fer amb gomets marrons, ceres i vernís o també amb boletes de paper i enganxar-les. Retalleu i pengeu les castanyes a l’aula on es puguin veure.
  • Si voleu, abans poden dibuixar-ne el pelló fent punxes tot al voltant i treballant així el traç.
  • I poden repassar també els dos noms i reconèixer-hi algunes lletres.

Tastem castanyes?

  • Sabíeu que es poden menjar? N’heu tastat mai cap? En coneixeu alguna recepta? Proposeu que es fixin si al carrer hi veuen alguna parada on torren castanyes i que expliquin el que s’hi fa. Si poden o podeu, apropeu-vos-hi i compreu-ne per fer piruletes de castanya amb xocolata! Imprimiu-ne la recepta, repartiu-la i animeu-los que la facin a casa. Si us hi atreviu també la podeu fer tots junts a l’aula

SI TENS EL PROJECTE IMAGINA!

  • Fes servir el Docuimagina per documentar les activitats i compartir-les amb les famílies.
  • Abans de decorar la castanya, podeu fer servir la pissarra màgica per repassar-ne el traç i omplir-la amb ratlles, rodones o castanyes interiors cada cop més petites. Els de P4 i P5 podeu repassar-ne les paraules.