Qui és i com és Sant Jordi?

9 abr. 2019 | Ara ve...

Ara ve… Sant Jordi. Els contes, els llibres i les roses aviat ompliran les places i els carrers de les nostres viles i ciutats. A l’escola, parlem de la llegenda de Sant Jordi, però… qui era i com era aquest cavaller? Et proposem descobrir com era Sant Jordi i treballar les nostres emocions i sentiments mitjançant el poema El cavaller enamorat.

Llegim el poema El cavaller enamorat
  • En rotllana, llegim el poema El cavaller enamorat, de Montse Ginesta. Fem preguntes per assegurar la comprensió de les metàfores. Qui és el cavaller? Què vol dir que és un cavaller “de ferro, coure i llautó”? I què vol dir que “té el cor de nata, mel i cotó”?
  • Si podem portar a classe ferro, llautó, nata, mel o cotó, els alumnes podran veure les qualitats d’aquests materials i aliments. Són forts? Dolços? Esponjosos? Els toquem? Experimentem?
  • Llegim el poema els cops que faci falta. També podem escoltar-ne l’àudio.
Treballem valors i emocions a partir del poema
  • Parlem del caràcter del cavaller a partir de les metàfores. Com deu ser el cavaller, bo o malvat? Pensem com es podria descriure el cor del cavaller si fos ferotge i dolent. Com una ceba? Com el carbó?
  • Després, preguntem: I nosaltres? Com podríem explicar com som? Entre tots, fem una llista amb adjectius que puguin descriure el caràcter dels alumnes (amable, simpàtic/a, generós/osa…) i possibles comparacions. Proposem als nens i les nenes que cada un digui com creu que són els altres nens i nenes de la classe. Per exemple: la Maria és dolça com la mel, el Pau té el cor tan gran com una síndria, el Joan és tan bo com el pastís de xocolata… Atenció! Només es poden dir qualitats positives!
  • Aprofitem, també, per parlar de l’estima. Per Sant Jordi, és tradició regalar llibres i roses a les persones que estimem. A qui deu portar la rosa, el cavaller? I tu, a qui regalaries una rosa?
  • Els alumnes de P4 i P5 poden recitar i representar el poema.
Juguem i canviem els personatges del poema
  • Recordem la tradició de Sant Jordi i, després, preguntem als alumnes què passaria si en el poema substituíssim el personatge de Sant Jordi pel personatge del drac. Com seria el drac? Seguiria sent una bèstia ferotge?
  • Pengeu la làmina del poema a l’aula i proposeu pintar el dibuix de la làmina per acolorir. Podem proposar pintar el cos del drac imitant la textura de la pell o enganxant trossets de paper de seda de color verd.
SI ETS USUARI IMAGINA!
  • Pots documentar la sessió amb l’aplicació Docuimagina.
  • Fes servir la mascota per fer participar els alumnes en la conversa. Com descriurien ells i elles la seva mascota? Com és? Curiosa? Dolça? Trapella?