L’huracà “Matthew” i l’aiguat del Maresme
Aquests últims dies han estat notícia alguns fenòmens meteorològics de gran intensitat: a Catalunya han destacat les intenses pluges a la zona del Maresme, i al Carib i sud-est dels Estats Units l’huracà Matthew ha tingut un gran impacte, i ha ocasionat més de 900 morts a Haití.
Per què són perillosos, els fenòmens meteorològics extrems?
Els vents de més de 120 km/h sostinguts ja són huracanats. En el cas del Matthew, la velocitat dels vents ha arribat fins als 240 km/h. A aquesta velocitat, el vent arrossega tot el que troba si no està molt ben fixat a terra. La caiguda d’arbres, teulades i altres objectes són el que causa la gran majoria de les morts. Al Maresme, les pluges torrencials de fins a 210 l/m2 en 4 hores, amb un pic rècord de 80 l/m2 en només 30 minuts, van omplir rieres, camins, carreteres i vies de tren.
Et proposem que aprengueu a interpretar els mapes meteorològics que permeten identificar i seguir el trajecte dels huracans.
1 Obriu el web de Passageweather, un lloc web sobre meteorologia molt rigorós i fiable:
2 Seleccioneu un dels rectangles que veureu dibuixats a la pantalla que mostra el mapamundi inicial. Fixeu-vos, per exemple, en la que emmarca el Carib (aquesta imatge és del 7 d’octubre):
- Què hi veieu?
- Què són les dues taques de color lila?
- Què indica la barra de colors que hi ha a sota?
- Què són els símbols en forma de ratlletes?
3 Feu un clic a la pastilla Animate que hi ha a sota del plànol.
- Què hi passa?
- I si cliqueu la pastilla Next?
- I la Previous?
4 Comenteu a classe si trobeu que aquest lloc web pot ser útil per programar un viatge per mar.
En l’àmbit de les ciències experimentals cada vegada és més freqüent treballar i fer prediccions amb simuladors informàtics de fonament matemàtic. Les prediccions meteorològiques, per exemple, ens tenen acostumats als mapes de previsió. Podeu trobar més informació sobre simulacions i prediccions en un dels apartats de la unitat 14 del llibre de Matemàtiques de 2n d’ESO de la col·lecció Atòmium.
Et proposem que demanis als teus alumnes que estudïin si demà i demà passat seran dies bons per fer la travessa en veler des de Vilanova i la Geltrú fins a Fornells (Menorca).
1 Trieu la zona de la Mediterrània de Passageweather.
2 Animeu la zona i expliqueu quin temps hi farà demà. Fixeu-vos bé en els símbols que representen la força i la direcció del vent.
- Demà serà segur, doncs, començar aquesta travessa?
3 Compareu la vostra predicció amb la que trobareu, per al port de sortida, a la secció “Predicció per a mar obert” de la web de Meteocat.
Et proposem que treballeu sobre el nom dels huracans i els noms tradicionals dels diferents vents.
1 Heu pensat mai qui posa el nom als huracans?
- Formuleu alguna hipòtesi per respondre a la pregunta. Intenteu, en primer lloc, recordar el nom de diferents huracans per reflexionar sobre si són noms de persona, si són masculins o femenins, si són objectes, de quina llengua són, etc.
- Llegiu l’ article ¿Cómo y quién decide el nombre de los huracanes?.
- Comenteu a classe les conclusions: algú ha encertat com es posen els noms? Què opineu del sistema? Seríeu capaços de posar nom a un huracà “català”? Quin?
2 Recordeu el nom dels vents? Dibuixeu la “rosa dels vents”.
3 Contesteu:
- Què determina que un vent es digui d’una manera o altra (intensitat, direcció, velocitat, origen…)?
- Heu trobat algun vent que bufant des de la mateixa direcció rebi noms diferents? Per què no tenen el mateix nom?
- Què és un nus, si parlem de vents?
Podeu “jugar” una mica a fer canvis d’unitats.
I si voleu saber-ne més…