Tenim dret a tenir casa

oct. 4, 2022 | Saps què ha passat?

Us imagineu que haguéssiu d’abandonar casa vostra d’un dia per l’altre? Al blog ja havíem parlat de persones que han de fugir de la seva llar a causa d’una guerra o d’un desastre natural. Però també hi ha famílies que viuen molt a prop nostre i que han de deixar el seu pis per un motiu molt més habitual del que pensem: no poden pagar el lloguer.
LLEGIM…
Són moltes les famílies que no tenen prou diners per pagar el lloguer de casa seva. Quan passa això, la llei els obliga a marxar del pis on viuen. D’això en diuen desnonament.

Molts nens i nenes se’n veuen afectats. Penseu com deu ser de dura per a ells aquesta situació! Han de marxar de casa i no entenen per què. Deixen de tenir un espai propi on dormir, jugar o fer els deures. Veuen els pares i les mares preocupats, però no els poden ajudar… Sovint també afecta el seu rendiment escolar i les relacions amb els amics.

Tot això no hauria de succeir. De fet, va en contra dels drets dels infants. Els coneixeu, oi? Doncs n’hi ha un que diu com és d’important que els nens i nenes tinguin un lloc on viure. Tots els infants haurien de tenir accés a un habitatge segur, còmode i digne.

Com que viure un desnonament és molt angoixant, de vegades algunes entitats socials o els ajuntaments dels municipis busquen maneres d’ajudar les famílies. N’és un exemple l’Ajuntament de Barcelona i diferents associacions que han buscat la manera d’ajudar els nens i nenes que passen per aquest tràngol a la ciutat. Han pensat una sèrie de pautes per fer-los costat abans, durant i després del procés, tant a casa com a l’escola. Creuen que els infants no patiran tant si se senten acompanyats.

A més, el grup Xiula ha fet una cançó que es diu Stop desnonaments i que explica com viuen aquesta situació els més petits. Fins i tot n’han fet un vídeo amb l’alumnat de diverses escoles:

Nota per als docents:

  • Si voleu més informació sobre el protocol per acompanyar els infants en els desnonaments, podeu llegir aquesta nota de premsa.
  • En aquesta notícia trobareu testimonis que expliquen com afecten els desnonaments a infants i adolescents.
PARLEM…
Sobre el text

  • Què és un desnonament? Expliqueu-ho amb les vostres paraules.
  • De quina manera pot afectar els nens i nenes el fet de perdre casa seva?
  • Què diuen els drets dels infants, respecte a l’habitatge?
  • Què han fet l’Ajuntament de Barcelona i diverses entitats socials per fer costat els nens i nenes que viuen un desnonament?
  • De què parla la cançó de Xiula? Quina part de la cançó us ha cridat més l’atenció?

Sobre la importància de tenir una casa on viure

  • Per què creieu que és tan important per als infants, tenir dret a un habitatge digne?
  • Com us sentiríeu vosaltres, si no tinguéssiu una casa on viure?
  • Us sembla bona idea fer un vídeo com el de Xiula per parlar d’aquest problema? Per què? Us hauríeu apuntat a fer un vídeo com aquest?
  • I vosaltres, què creieu que caldria fer per donar suport als infants i adolescents que han perdut la casa on vivien?
FEM…

Com a casa, enlloc (1r i 2n)

Som conscients de la sort que tenim de tenir un lloc on viure? Entre tots, escrivim una llista de coses que fem habitualment a casa. Després, pensem-hi: podríem fer igualment aquestes coses si no tinguéssim un sostre sota el qual viure? Com les faríem? Com ens afectaria, no tenir casa?

2 Després de reflexionar-hi conjuntament, cadascú farà un dibuix on expliqui per què és tan important tenir una casa on viure.

Cap infant sense llar (3r, 4t, 5è, 6è)

Som prou conscients a la societat dels problemes que suposa un desnonament per als infants afectats? Reflexionem-hi! Com podríem conscienciar la gent que ens envolta de la importància que tots els nens i nenes tinguin una casa on viure? En grups petits, prepareu un cartell per a una possible campanya de sensibilització. Feu servir Canva o un programa de disseny similar.

Si feu servir els llibres d’Educació en valors de Text..

  • Podeu aprofundir en el tema dels drets dels infants amb les propostes de la sessió 8 del llibre de 1r ‘Els vostres drets’ i amb la sessió 6, ‘No hi ha dret!’, del de 2n.
  • Del llibre de 3r us serà útil la sessió 11, ‘Els mateixos drets’.
  • En el del tercer cicle teniu la sessió 13, ‘Viure al carrer’.

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!