Un estiu ple de notícies

set. 20, 2022 | Saps què ha passat?

Aquesta setmana donarem la benvinguda a la tardor. No us sembla un bon moment per fer repàs als fets que han passat durant l’estiu? Heu viscut bona part d’aquesta estació de vacances, però això no vol dir que al món no hagin succeït un munt de coses importants. Ja sabeu que les notícies no descansen mai! 

LLEGIM…

El 23 de setembre direm adéu a un dels estius més calorosos que es recorden. Hem batut rècords de temperatura! Sens dubte, la calor extrema ha estat una de les notícies més impactants. També ho han estat fenòmens meteorològics associats a la calor com la sequera, els incendis o les tempestes. 

Després de dos anys de pandèmia, tothom ha volgut gaudir plenament d’aquestes vacances. Han tornat les festes majors, els festivals de música i els viatges en avió a l’estranger. I és clar, també han tornat els problemes amb els vols i les cues a l’aeroport! 

Malauradament, encara hem hagut de llegir o escoltar notícies sobre la guerra a Ucraïna. A més, s’ha parlat molt de les conseqüències d’aquesta guerra per als països europeus: els preus de l’electricitat i dels aliments s’han disparat 

També hem mirat al cel, aquest estiu. Ens han deixat amb la boca oberta les imatges del telescopi James Webb, que cada cop descobreix més coses de l’univers. I hem estat pendents del coet de la missió Artemis, que finalment no s’ha pogut enlairar cap a la Lluna. 

I els darrers dies, hi ha hagut una notícia destacada: la reina Elisabet II d’Anglaterra va morir després de 70 anys fent de reina. Ara la substituirà el seu fill, Carles III. 

Un estiu ple d’actualitat, ja ho veieu! I la tardor, quines notícies ens portarà?

Nota per als docents:

Si voleu aprofundir en algun dels fets que mencionem al text, us poden ser útils aquestes notícies: 

PARLEM…

Sobre el text

  • Quins problemes associats a la calor extrema hem tingut aquest estiu? 
  • Les tempestes han estat més violentes del que és costum. Recordeu alguna notícia de l’estiu associada amb aquest fet? 
  • En què hem notat que tornava la normalitat després de dos anys de pandèmia? 
  • Com ens afecta indirectament la guerra a Ucraïna? 
  • Qui regnarà a Anglaterra, ara que Elisabet II ja no hi és? 

Sobre l’actualitat d’aquest estiu:

  • Com heu viscut vosaltres la calor? Què heu fet per combatre-la?  
  • La sequera ha deixat els embassaments molt buits. Quines conseqüències pot tenir això? 
  • Per què creieu que la gent ha viatjat tant aquest estiu? I vosaltres, vau agafar algun vol durant les vacances? Vau tenir problemes? 
  • Quina connexió creieu que hi ha entre la guerra a Ucraïna i la pujada dels preus de l’energia i els aliments? 
  • Què en sabeu, de la missió Artemis? Si us cal, busqueu-ne informació a Internet. 
  • La mort d’Elisabet II ha causat gran impacte al món. Per què creieu que ha estat així? 

FEM…

Triem les nostres notícies (cicle inicial)

Quines han estat, per a vosaltres, les tres notícies de l’estiu? N’hem destacat algunes al text, però potser us han cridat l’atenció d’altresFeu el vostre rànquing!

Dividiu la classe en grups petits. Cada grup haurà de triar les tres notícies que considera més importants. Un cop triades, haurà de resumir cada notícia en un titular i buscar a Internet una foto que la il·lustri. Després haurà d’escriure els tres titulars en un full i enganxar-hi les imatges corresponents. 

2 Podeu comparar oralment els vostres rànquings amb els de la resta de la classe. Heu coincidit amb els altres grups? Quina notícia s’ha repetit més? N’hi ha alguna d’un altre grup que us hagi sobtat? 

Què ha passat aquest estiu? (cicle mitjà i superior)

Quines han estat, per a vosaltres, les tres notícies de l’estiu? N’hem destacat algunes al text, però potser us han cridat l’atenció d’altres… Feu el vostre rànquing!

Dividiu la classe en grups petits. Cada grup haurà de triar les cinc notícies que considera més importants. Un cop triades, haurà d’escriure un titular i un breu resum de cada notícia i buscar a Internet una foto que la il·lustri. Amb aquesta informació haurà de preparar una presentació digital (power point, prezzi, slides Google…). 

Quina seria la notícia estrella de l’estiu? Cada grup triarà una notícia del seu rànquing i l’exposarà a classe, argumentant per quins motius l’ha triat. Després, debateu entre tots quina considereu més important. 

Si ets usuari d’Itineraris de Coneixement del medi i vols treballar el clima, l’aigua, la sequera o el canvi climàtic, pots consultar…

L’itinerari 25 de 1r: Quanta aigua cau un dia de pluja?
L’itinerari 9 de 3r: Com netegem l’aigua?
L’itinerari 14 de 5è: Què més pots fer pel planeta?

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!