Descobrir què necessiten les plantes per créixer (llum del sol, aire, aigua i terra).
  • Podeu fer servir la mascota per introduir el tema. L’ocelleta arriba amb una planteta pansida, l’ensenya als nens i els diu:
    —Mireu... Estic molt trista perquè aquesta planteta no creix i s’ha pansit. Què puc fer?

  • Pregunteu als alumnes si saben què necessiten les plantes per créixer. Digueu-los que pensin en l’experiència de la sembra o plantada de l’hort. Podeu plantejar-los aquestes preguntes:
    On es planten les llavors o el planter? Per què es planten a la terra i en llocs amb molta llum?
    Què passa si no mullem la terra o el suport on les plantem? I si no tenen llum? I si les posem en un pot de vidre tancat on no entra gens d’aire? Què necessiten les llavors per germinar? Què vol dir germinar?

  • Segons les respostes dels alumnes, els podeu fer notar que una planta és un ésser viu, igual que ells, que respira i que necessita alimentar-se i “beure” aigua... Els podeu comentar que les plantes són molt especials perquè, per alimentar-se, en tenen prou amb la llum del sol, l’aire i l’aigua i que no necessiten ingerir aliments com les persones i la resta d’animals.

Comprovar la necessitat de l’aigua per al creixement d’una planta.
  • Si podeu, a l’hort o amb testos o jardineres, feu la prova de no regar la terra d’un test o d’una part de l’hort durant uns dies. Proposeu als alumnes que facin hipòtesis sobre el que pot passar i, al cap d’uns quants dies, comproveu si realment ha passat el que van dir.

  • També podeu comprovar la necessitat de llum deixant una planta verda a dins d’un armari fosc i una altra planta en un espai lluminós i observar els canvis que experimenten. Per comprovar la necessitat d’aire, podeu ficar una planteta dins d’una ampolla transparent de plàstic tancada (on no entri aire) i una altra dins d’una ampolla igual però tallada.

Pintar i enganxar, en la làmina de treball, les cartolines.
  • Demaneu als alumnes que identifiquin les imatges de les cartolines encunyades. Potser necessitaran ajuda per identificar o adonar-se que hi ha aire. Treballeu la relació entre la paraula i la imatge. Després, demaneu-los que completin la làmina de treball: Han de pintar les cartolines i enganxar-les en el lloc corresponent de l’escena.

Què treballem?

Descoberta de l’entorn

Descoberta de les plantes com a éssers vius i del que necessiten per viure: llum, aire, aigua i terra. Formulació d’hipòtesis. Experimentació.

Comunicació i llenguatges. Llenguatge verbal

La conversa i el discurs com a eines per aprendre coses. Formulació de preguntes. Establiment de relacions entre el text escrit i la imatge.

Què ens proposem?
  • Identificar les plantes com a éssers vius i el que necessiten per viure.
  • Comprovar la importància de l’aigua per a la vida de les plantes.
  • Formular verbalment les hipòtesis.
  • Participar en les converses col·lectives.
Descoberta de l'entorn. Matemàtiques

Treballar les nocions espacials a partir del joc i amb elements de l’aula. Treballar els conceptes següents: a prop, lluny; un costat (dret)/l’altre costat (esquerre). Després, descriure el dibuix de la làmina de treball tenint en compte les nocions espacials.
Podeu plantejar preguntes com aquestes: El Sol és a prop o lluny del terra? I l’aigua?

Descoberta de l’entorn

Comprovar la necessitat de l’aigua per al creixement d’una planta en concret: la ceba.
Poseu una ceba en remull en un pot d’aigua (només cal que hi toqui l’aigua a la part inferior). Si cal, aguanteu la ceba amb un pal de broqueta o un escuradents. Observeu el creixement de la ceba (germinarà i li sortiran arrels). En un altre pot o safata, poseu-hi una ceba sense aigua. Observeu les diferències entre l’una i l’altra. Podeu documentar el procés amb fotografies de les dues plantes durant diferents dies. Teniu disponible l’aplicació DocuImagina.

Àudio

00:00