En aquesta unitat s’aborda l’estudi de l’estructura i l’origen de l’Univers, així
com els cossos que constitueixen el sistema solar. També s’hi treballen els moviments
de la Terra i la Lluna i el fenomen de les marees.
- Aquesta és la primera unitat del curs; per això hi ha una proposta d’avaluació inicial
tant en format Word
com en PDF
que podeu fer servir per a detectar el grau de coneixement i competències de l’àrea
que tenen els alumnes.
PROGRAMA
- Disposeu de la programació dels continguts, els objectius, els criteris d’avaluació
i les competències bàsiques de tota la unitat en format Word
i en format PDF
.
- A més de les solucions de cada doble pàgina, teniu el solucionari
de tota la unitat descarregable en un arxiu PDF.
COMENÇA
- Per a començar la unitat amb els alumnes, digueu-los que facin l’activitat inicial
. Us servirà de motivació i us permetrà valorar el grau de coneixements previs que
tenen. A partir de les pistes, hauran de descobrir la paraula clau (METEORIT). Tots
han sentit a parlar de meteorits, però saben explicar què són? Quin és el seu origen?
Tant aquesta activitat inicial com la situació plantejada en el còmic poden ser punts
de partida per a comentar a l’aula diferents fenòmens celestes que els alumnes hagin
observat alguna vegada o bé que coneguin.
També podeu aprofitar el còmic per a comentar el contingut transversal de salut i
prevenció d’accidents. Podeu preguntar els alumnes com creuen que s’han d’observar
els eclipsis sense risc de lesions oculars. Finalment, aconselleu-los que facin servir
ulleres especials amb filtres solars de venda en botigues especialitzades (no les
ulleres solars típiques). Ni les ulleres de sol habituals ni les làmines d’imatges
de radiografies no serveixen perquè no filtren del tot les radiacions solars.
Podeu avançar també la idea que no tots els eclipsis són iguals; n’hi ha de totals,
de parcials, de Sol, de Lluna...