Comencem a parlar d'història...

Hem acceptat el repte i hem planificat la feina. És el moment de començar. Per on? Acordarem què és la història elaborant-ne una definició entre tots, comprovarem si nosaltres en formem part fent la nostra línia de la vida i imitarem la feina dels historiadors i els arqueòlegs classificant objectes històrics per descobrir què són les fonts històriques.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Un cop acabada la comprensió i la planificació, comencem la primera fase d’investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
  • Les fonts històriques ens informen de com era la vida en el passat.
  • La història ens explica per què el món és com és.
  • Les línies del temps ofereixen una visió ordenada dels fets que han passat.
OBJECTIUS
  • Valorar i reconèixer què és la història i per a què serveix. 
  • Sentir-se part de la història de la humanitat.
  • Conèixer el valor de les fonts històriques per interpretar les formes de vida del passat.
  • Entendre el paper organitzador de les línies del temps i elaborar-ne una de personal.
  • Descobrir com és de petita la història de la humanitat respecte a la història del món.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Conèixer i prendre consciència del propi cos, de les emocions i els sentiments propis i aliens, a partir de l’adquisició d’hàbits fonamentats en coneixements científics, per aconseguir el benestar físic i emocional i afavorir la convivència.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Matemàtiques

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de vocabulari adequat i d’estructures morfosintàctiques correctes.
  • El compliment de les normes de conversa (demanar i respectar el torn de paraula).
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets (la definició de la història).
  • La classificació d’elements segons un criteri donat (personatges de ficció / personatges reals).
  • La correcta formulació gràfica (línia del temps) dels fets de la pròpia vida.
  • La concreció de l’ús que té el fet de conèixer la història.
  • La comprensió d’un vídeo curt sobre la història del món a partir d’unes pautes donades.
  • La categorització correcta de diferents fonts històriques.
  • La capacitat de sintetitzar el que hem fet fins ara.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
  • Flipped class
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • En grups petits
  • Individual

Materials


Altres Materials

  • Diari d'aula
  • Mural itinerari
  • Notes adhesives
  • Capsa de les preguntes
  • Dispositiu per fer fotos
  • Llibreta per prendre notes
  • Kanban

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Un cop acabada la comprensió i la planificació, comencem la primera fase d’investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Tots i cada un de nosaltres formem part de la història.
  • Les fonts històriques ens informen de com era la vida en el passat.
  • La història ens explica per què el món és com és.
  • Les línies del temps ofereixen una visió ordenada dels fets que han passat.
OBJECTIUS
  • Valorar i reconèixer què és la història i per a què serveix. 
  • Sentir-se part de la història de la humanitat.
  • Conèixer el valor de les fonts històriques per interpretar les formes de vida del passat.
  • Entendre el paper organitzador de les línies del temps i elaborar-ne una de personal.
  • Descobrir com és de petita la història de la humanitat respecte a la història del món.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Conèixer i prendre consciència del propi cos, de les emocions i els sentiments propis i aliens, a partir de l’adquisició d’hàbits fonamentats en coneixements científics, per aconseguir el benestar físic i emocional i afavorir la convivència.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Matemàtiques

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de vocabulari adequat i d’estructures morfosintàctiques correctes.
  • El compliment de les normes de conversa (demanar i respectar el torn de paraula).
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets (la definició de la història).
  • La classificació d’elements segons un criteri donat (personatges de ficció / personatges reals).
  • La correcta formulació gràfica (línia del temps) dels fets de la pròpia vida.
  • La concreció de l’ús que té el fet de conèixer la història.
  • La comprensió d’un vídeo curt sobre la història del món a partir d’unes pautes donades.
  • La categorització correcta de diferents fonts històriques.
  • La capacitat de sintetitzar el que hem fet fins ara.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
  • Flipped class
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • En grups petits
  • Individual