Situem Catalunya a Europa

Després d’analitzar les fonts i els mitjans de comunicació, investigarem sobre el nostre entorn i aprendrem com és per poder entendre i analitzar les notícies. Situarem Catalunya en els mapes d’Europa i d’Espanya, descobrirem com ens organitzem, quines institucions ens governen i ens entrenarem per detectar errors i falses informacions sobre el nostre entorn. 

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem investigant per resoldre el nostre repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer el territori proper i la manera com s’organitza és important per poder desenvolupar progressivament la seva autonomia personal. 
  • Un territori, independentment de les seves característiques geogràfiques, es pot dividir en regions administratives; d’aquesta manera és més fàcil de gestionar, organitzar i millorar. 
  • El paper de les institucions pròpies d’un territori és important per al seu desenvolupament social, polític i econòmic i en determina les relacions entre ciutadans i entre els ciutadans i les administracions. 
  • La informació que ens arriba no sempre és del tot fiable; per tant, és important contrastar-la amb diferents fonts. 
OBJECTIUS
  • Identificar diferents fonts d’informació.
  • Cercar i analitzar informació en diferents fonts d’informació.
  • Observar i interpretar mapes.
  • Conèixer la situació geogràfica de la Unió Europea, Espanya i Catalunya.
  • Identificar les divisions administratives (països, comunitats autònomes, comarques).
  • Participar i valorar el treball en grup.
  • Conèixer les característiques principals de Catalunya.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

CE6. Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diverses fonts, de forma planificada i de manera progressivament autònoma, avaluant la seva fiabilitat, reconeixent alguns riscos de manipulació i desinformació i adoptant un punt de vista personal i respectuós amb la propietat intel·lectual, per transformar aquesta informació en coneixement i comunicar-la de manera creativa.

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE1. Prendre consciència de la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD4. Coneix els riscos i adopta, amb l’orientació del docent, mesures preventives en l’usar les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient, i s’inicia en l’adopció d’hàbits d’ús crític, segur, saludable i sostenible d’aquestes tecnologies.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

CPSAA5. Planifica objectius a curt termini, utilitza estratègies d’aprenentatge autoregulat i participa en processos d’auto i coavaluació, reconeixent les seves limitacions i sabent buscar ajuda en el procés de construcció de coneixement. 

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de diferents fonts per cercar i interpretar la informació.
  • La interpretació de mapes polítics.
  • Els coneixements sobre la situació geogràfica d’Europa, Espanya i Catalunya.
  • La identificació de la veracitat d’informacions a partir de les fonts consultables.
  • La redacció de titulars amb informació contrastada.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • En grups petits o per parelles

Materials


Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem investigant per resoldre el nostre repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer el territori proper i la manera com s’organitza és important per poder desenvolupar progressivament la seva autonomia personal. 
  • Un territori, independentment de les seves característiques geogràfiques, es pot dividir en regions administratives; d’aquesta manera és més fàcil de gestionar, organitzar i millorar. 
  • El paper de les institucions pròpies d’un territori és important per al seu desenvolupament social, polític i econòmic i en determina les relacions entre ciutadans i entre els ciutadans i les administracions. 
  • La informació que ens arriba no sempre és del tot fiable; per tant, és important contrastar-la amb diferents fonts. 
OBJECTIUS
  • Identificar diferents fonts d’informació.
  • Cercar i analitzar informació en diferents fonts d’informació.
  • Observar i interpretar mapes.
  • Conèixer la situació geogràfica de la Unió Europea, Espanya i Catalunya.
  • Identificar les divisions administratives (països, comunitats autònomes, comarques).
  • Participar i valorar el treball en grup.
  • Conèixer les característiques principals de Catalunya.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

CE6. Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diverses fonts, de forma planificada i de manera progressivament autònoma, avaluant la seva fiabilitat, reconeixent alguns riscos de manipulació i desinformació i adoptant un punt de vista personal i respectuós amb la propietat intel·lectual, per transformar aquesta informació en coneixement i comunicar-la de manera creativa.

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE1. Prendre consciència de la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis lingüístics i valorar aquesta diversitat com a font de riquesa cultural.

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD4. Coneix els riscos i adopta, amb l’orientació del docent, mesures preventives en l’usar les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient, i s’inicia en l’adopció d’hàbits d’ús crític, segur, saludable i sostenible d’aquestes tecnologies.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

CPSAA5. Planifica objectius a curt termini, utilitza estratègies d’aprenentatge autoregulat i participa en processos d’auto i coavaluació, reconeixent les seves limitacions i sabent buscar ajuda en el procés de construcció de coneixement. 

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de diferents fonts per cercar i interpretar la informació.
  • La interpretació de mapes polítics.
  • Els coneixements sobre la situació geogràfica d’Europa, Espanya i Catalunya.
  • La identificació de la veracitat d’informacions a partir de les fonts consultables.
  • La redacció de titulars amb informació contrastada.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • En grups petits o per parelles