Un huracà fora de lloc?

La setmana passada va arribar a Europa l’huracà Ophelia, que es va formar al sud-oest de les Illes Azores i va viatjar creuant l’Atlàntic en direcció a Irlanda seguint una trajectòria molt poc habitual per aquests fenòmens meteorològics.


Et proposem una sèrie d’activitats per avaluar els efectes d’aquest huracà i quines característiques l’han fet tan extraordinari:

1. Busca informació sobre els huracans de l’Atlàntic nord.

  • On acostumen a formar-se?
  • Cap a on acostumen a dirigir-se?
  • Quants n’hi ha hagut en els últims cinc anys?

2. Compara la informació que has recollit amb les característiques de l’huracà Ophelia.

  • A quina zona de l’Atlàntic es va formar? Cap a on va anar? Indica el seu recorregut sobre aquest mapa:

  • D’entre els huracans d’aquests últims cinc anys, n’hi ha hagut més d’extratropicals com l’Ophelia?
  • Segons els meteoròlegs, quins efectes pot tenir el canvi climàtic sobre els huracans extratropicals?

Nota per al professor: es consideren huracans extratropicals els que no presenten l’origen ni les característiques dels huracans tropicals ni polars.


3. Explica quin paper ha tingut aquest huracà en els fenòmens següents:

  • Forts vents que han atiat incendis forestals.
  • Disminució de la producció d’energia eòlica.
  • Inundacions i forts vents que han causat víctimes humanes.
  • Alteració del tràfic aeri i marítim.
  • Front de pluges que han ajudat a apagar incendis.

On s’han deixat sentir aquests efectes? Situa’ls en el mapa anterior.

 


Et proposem una activitat sobre els vents:

1.Explica el significat d’aquestes frases fetes, refranys, dites i altres expressions en què apareixen vents:

  • Cel rogent, pluja o vent.
  • Vent xerrador, no et faci por.
  • Anar vent en popa.
  • Vent d’Aragó, aigua al balcó.
  • Bon vent i barca nova.
  • Estar tocat per la tramuntana.
  • Maig ventós i juny calent, fa bon vi i bon forment.
  • Vent berguedà, ni plou ni se n’està.