Torna el Saló del Còmic!

Des d’aquest dijous, i fins diumenge, se celebra el 35è Saló Internacional del Còmic de Barcelona. El certamen d’aquest any dedica un espai destacat als fanzines i un altre a un personatge molt conegut de tothom: Tintín.

filet
Què són els fanzines? Qui és en Tintín?

Us proposem que abans de començar demaneu als vostres alumnes que esbrinin què són els fanzines i de quines paraules prové aquest terme.

D’altra banda, encara que Tintín no necessita presentació, potser no tothom ha llegit els seus còmics. Demaneu que en busquin informació i la posin en comú a l’aula.


Et proposem
una activitat per tractar l’actualitat mitjançant un còmic de Tintín.

1. Llegiu aquesta notícia de La Vanguardia i contesteu:

  • De quin dels àlbums de Tintín està extreta la il·lustració d’aquesta notícia?
  • Quina és la intenció de fer servir aquesta imatge en la portada d’una aventura apòcrifa de Tintín?

2. Feu el mateix que l’autor de l’àlbum imaginari Tintin and the Brexit Plan: utilitzeu una vinyeta d’una de les aventures de Tintín per il·lustrar una notícia o per descriure algun fet real que us hagi cridat l’atenció.

3. Després, expliqueu (oralment o per escrit):

  • De quin dels àlbums de Tintín heu triat la imatge i per què l’heu triat.
  • El contingut de la vinyeta en l’àlbum original i quin és el nou significat que li heu donat, associat al fet o notícia que heu triat.
  • Com heu procedit: si heu pensat primer la notícia i després heu seleccionat la imatge del còmic o heu seguit el procés invers, mirant primer els àlbums d’Hergé per veure què us suggerien els seus dibuixos.

NOTA PER AL PROFESSORAT
És convenient dur a classe alguns dels àlbums de Tintín perquè els alumnes puguin triar-ne les imatges. Podeu demanar-los als alumnes uns dies abans de fer l’activitat.



Et proposem
una activitat per treballar la geografia mundial i la història recent mitjançant els còmics de Tintín.

1. Investigueu els llocs reals per on s’aventura Tintín. No s’hi val a parlar de Sildàvia, per exemple, que és un país inventat per l’autor.

2. Pinteu en un mapamundi (com el que us adjuntem, per exemple), i a mesura que els aneu descobrint, els territoris per on transcorren les aventures de Tintín:


NOTA PER AL PROFESSORAT

Els diferents àlbums amb els territoris on passen les diverses aventures de Tintín són aquests (no hi són tots, trobareu a faltar els que parlen de llocs ficticis):

  1. Tintín al país dels soviets (viatge des de Brussel·les a la Rússia Soviètica, amb parada a Berlín).
  2. Tintín al Congo (Congo belga, avui República Democràtica del Congo).
  3. Tintín a Amèrica (Estats Units).
  4. Els cigars del faraó (Egipte).
  5. El lotus blau (Xina).
  6. L’orella escapçada (Amèrica Central).
  7. L’illa negra (Escòcia, Regne Unit).
  8. El cranc de les pinces d’or (Marroc).
  9. L’estel misteriós (Mar del Nord).
  10. El secret de l’Unicorn (Bèlgica).
  11. El tresor de Rackham el Roig (Bèlgica i una illa en algun lloc de l’oceà).
  12. Les 7 boles de cristall (Bèlgica).
  13. El Temple del Sol (Perú).
  14. Tintín al país de l’or negre (Península Aràbiga i golf Pèrsic).
  15. Hem caminat damunt la Lluna (la Lluna).
  16. L’afer Tornassol (Suïssa).
  17. Stoc de coc (Mar Roig).
  18. Tintín al Tibet (Índia i Tibet).
  19. Vol 714 a Sidney (Indonèsia).
  20. Tintín i els “Pícaros” (Mèxic).

3. Ara, investigueu si algun d’aquests territoris ha patit canvis històrics des de l’època en què Hergé hi situava les seves històries amb Tintín fins ara:

Exemple: El Congo era una colònia belga quan Hergé va escriure el llibre en què Tintín hi passa les seves aventures (la primera edició és del 1931). L’any 1960 el Congo es va independitzar i va esdevenir un país sobirà.

4. Si heu visitat alguna d’aquestes zones, expliqueu-ne alguna anècdota que hi hàgiu viscut i comenteu si en l’actualitat són molt diferents de quan Hergé les va descriure.


Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save