IA: què en sabeu?

maig 2, 2023 | Saps què ha passat?

IA vol dir Intel·ligència Artificial, i és la protagonista de molts debats i notícies actuals. Potser l’associeu a robots ultraeficients que actuen com si fossin humans o a tecnologies supercomplexes que us queden massa lluny, però la veritat és que teniu la intel·ligència artificial més a prop del que us penseu. És molt útil… però també comporta riscos. Per això hi ha molts experts que diuen que és important regular-la.

MIREM…

No és cosa de ciència ficció! Ja fa temps que les intel·ligències artificials conviuen amb nosaltres i fan més fàcil el nostre dia a dia en diferents àmbits. Ho voleu comprovar? Aquest vídeo us ho explica:

Nota per als docents:

PARLEM…

Sobre el vídeo:

  • Quin paper té la IA en xarxes socials com Instagram o TikTok?
  • Per què diu el vídeo que, en el cas del Covid, la IA ha salvat milions de vides?
  • Fa pocs mesos, les IA eren com nens; ara són com adolescents. Això vol dir que ‘creixen’, com les persones? En quin sentit ho fan?
  • Per què cal regular les IA?

Sobre els beneficis i els riscos de les IA:

  • Un dels usos importants de les IA en el futur podria ser ajudar-nos a combatre el canvi climàtic, diu el vídeo. Com penseu que ens podrien ajudar?
  • En la vostra opinió, cal que es regulin les IA perquè se’n faci un bon ús? Què podria passar si una eina amb tantes possibilitats caigués en males mans? Imagineu possibles perills.
  • Les IA també poden crear cançons, quadres, fotos, contes… Diríeu que tenen valor com a obres d’art, encara que no les hagi fet un ésser humà?
  • “Podrem distingir què està recreat o retocat per una IA en el futur?”, es pregunta el vídeo. En el cas que no ho poguéssim distingir, això seria important? Per què?

FEM…

Envoltats per les IA (primer cicle)

En grups petits, busqueu una cosa del vostre entorn (a casa, a l’escola, al carrer) que funcioni amb IA. Si us cal, podeu demanar ajuda al mestre o la mestra i a les famílies. Penseu com faríem servir això mateix sense l’ajuda de la IA. Per exemple: si no tinguéssim GPS al cotxe o al mòbil, com arribaríem al nostre destí? Feu un dibuix per explicar-ho i presenteu-lo a la resta de la classe.

Ja sabeu que no tot el que veiem a la televisió o les xarxes socials és veritat, oi? Hem d’anar amb compte amb els anuncis que exageren els beneficis d’allò que venen i amb les notícies falses. Els riscos són encara més grans amb les IA, que creen coses inexistents i fan que semblin reals! Mireu aquest vídeo. Després, entre tots, penseu: què podem fer perquè no ens enganyin amb les IA?

Realitat o ficció? (segon i tercer cicle)

Una foto d’Obama passejant per la Rambla es va fer viral fa uns dies. Era real o un deep fake? Aquesta notícia us ho aclareix. Però què en sabeu, dels deep fake? Investigueu com es creen i busqueu-ne altres exemples virals.

Un reconegut fotògraf alemany ha rebutjat un premi de fotografia que va guanyar amb una obra feta amb IA. Aquest reportatge n’explica la història i exposa l’opinió del fotògraf, que us servirà per obrir un debat: cal posar límits a l’ús de la IA en fotoperiodisme?

L’aparició de ChatGPT ha fet que molts experts demanin que es regulin les IA. Aquest vídeo en parla. Quins són els seus arguments? I vosaltres, què n’opineu? Quins riscos suposa fer servir ChatGPT per trobar informació?

Nota per als docents:

  • Si necessiteu més informació sobre les notícies falses per al cicle inicial, aquest reportatge us pot ser útil.
  • Fa anys que els deep fake corren per les xarxes socials amb la intenció de fer-nos creure testimonis que no són reals. Aquest vídeo ja explicava com es feien en aquell moment.
  • Aquest vídeo us ofereix informació detallada sobre el funcionament del ChatGPT.
  • Com abordar l’ús del ChatGPT a les aules? Aquesta notícia en parla.

Si feu servir llibres d’educació en valors de Text…

Aquests recursos us poden servir per a complementar la proposta:

  • Llibre de 1r: sessions 24 (És veritat?) i 28 (No és el que sembla).
  • Llibre de 3r: sessió 2 (Pantalles amigues).
  • Llibre de 4t: sessió 30 (Envoltats).
  • Llibre del tercer cicle: sessió 14 (Fake news i desinformació).

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!