Què val més, l’art o la vida?

nov. 3, 2022 | Saps què ha passat?

Ja fa setmanes que diverses persones es colen en museus d’arreu del món i ataquen obres d’art conegudes. Segur que n’heu vist algun vídeo! Llencen aliments a les obres o s’hi enganxen amb pega. Ho fan per alertar sobre el canvi climàtic. Els hem sentit alt i clar, però… aquesta és la millor manera de transmetre el seu missatge?

LLEGIM I MIREM…

Fa unes setmanes, en un museu de Melbourne (Austràlia), dos desconeguts es van acostar a un quadre molt valuós de Picasso i s’hi van enganxar amb pega. Tothom es va quedar de pedra! Llavors els dos desconeguts van començar a protestar contra el canvi climàtic fins que els van fer fora. Per sort, el quadre estava protegit i no el van fer malbé.

Tot hauria quedat en una anècdota si no fos perquè, uns dies després, va passar una cosa semblant en un museu de Londres. Dues noies van llençar sopa de tomàquet al quadre Els gira-sols, de Van Gogh.

Els atacs es van repetir durant tot el mes d’octubre a museus d’arreu del món. Les víctimes van ser quadres, figures de cera i l’esquelet d’un dinosaure. Els atacants s’hi van enganxar amb pega o hi van llençar salsa de tomàquet, puré de patates i pastissos. Però no van fer malbé cap d’aquestes obres d’art. De fet, no tenien intenció de fer-ho.

Per què ho van fer, doncs?

Els atacants, que són activistes climàtics, van creure que era una bona manera d’aconseguir que tothom escoltés el seu missatge: volien alertar sobre les conseqüències del canvi climàtic i protestar perquè no fem prou per cuidar el planeta.

Els activistes han aconseguit el que volien. Les seves accions als museus s’han fet famoses arreu del món i tothom ha escoltat el seu missatge! Molta gent pensa que tenen raó, però critica la seva manera fer-nos-hi reflexionar. I vosaltres, què n’opineu?

Si voleu, mireu com reaccionen alguns nens i nenes quan veuen un d’aquests atacs en aquest vídeo.

Nota per als docents:
Us hem fet un recull de notícies sobre els atacs que els activistes climàtics van fer el mes passat:

I també una recopilació de tuits; les xarxes en van plenes!

PARLEM…

Sobre el text i el vídeo:

  • Què és el que sorprèn els nens i les nenes que surten en el vídeo?
  • Per què creieu que els sorprèn?
  • Coneixeu el quadre “Els gira-sols”? Us agrada?
  • On va ser el primer atac a una obra d’art? Quina obra era i què hi van fer?
  • A més de quadres, quines altres obres han estat atacades? Com?
  • Quantes d’aquestes obres d’art s’han fet malbé?

Sobre les protestes i els activistes climàtics:

  • Què és un activista climàtic? Expliqueu-ho amb les vostres paraules. Si us cal, busqueu-ne informació en un diccionari.
  • Durant un dels atacs a obres d’art, les persones que van fer l’acció van dir: “Com us sentiu quan veieu que sembla que destrueixen una cosa bonica i amb un valor incalculable davant els vostres ulls? Sentiu indignació? Doncs això és el que sentim quan veiem que destrueixen el planeta davant els nostres ulls”.
  • Com interpreteu aquestes paraules?Creieu que tenen raó en les seves protestes? Per què?
  • “Què val més, l’art o la vida?”, van preguntar. I vosaltres, què en penseu?

FEM…

El planeta ens necessita (primer i segon cicle)

Heu sentit a parlar de la Greta Thunberg? Ella també és activista climàtica, però la seva manera de protestar és molt diferent. Sabíeu que va començar saltant-se les classes? Busqueu informació sobre la història de la Greta i comenteu-la entre tots.

2 Vosaltres també podeu ser activistes climàtics! Amb ajuda del mestre o la mestra, graveu un vídeo explicant per què hem de protegir el planeta. Després el podreu ensenyar a les vostres famílies.

Fem d’activistes climàtics (tercer cicle)

Els activistes climàtics han atacat totes aquestes obres d’art poques setmanes abans que se celebrés la cimera sobre el canvi climàtic: la COP27, que tindrà lloc a Egipte del 6 al 18 de novembre. Què en sabeu, d’aquesta cimera? Busqueu-ne informació i recolliu-la en un document compartit.

I vosaltres, què faríeu per alertar sobre el canvi climàtic i demanar a la gent que hi actués? En grups, penseu una acció original que sigui menys agressiva que els atacs a obres d’art i exposeu la vostra idea al grup classe. Si voteu i en trieu una que sigui viable, la podeu posar en pràctica!

Nota per als docents:

  • Per complementar l’activitat 1 del primer cicle us pot ser útil la proposta sobre la Greta Thunberg que vam publicar en el nostre blog “El món a l’aula”.

Si feu servir els llibres d’educació en valors de Text…

  • Podeu aprofundir en el respecte al medi ambient amb l’alumnat de 1r si feu servir la sessió 25, ‘Cuidem bé el nostre planeta?’.
  • Del llibre de 3r us serà útil la sessió 29, ‘El planeta viu’.
  • Al llibre del tercer cicle trobareu la sessió 19, ‘La cimera amazònica’, que parla de l’esgotament de la Terra.

T’ha agradat aquest recurs? No te’n perdis cap!