El curs ja s’acaba!

juny 8, 2022 | Saps què ha passat?

Ja tenim l’estiu a tocar! Segur que esteu desitjant que comencin les vacances, oi? Abans, però, us proposem que feu un breu repàs al que heu viscut i après aquest curs. Quines són les vivències que no oblidareu? I quins fets de l’actualitat us han fet reflexionar més? 

Al final de les propostes didàctiques trobareu una breu enquesta per ajudar-nos a millorar aquesta activitat de cara al curs que ve, ens encantarà saber la vostra opinió!

LLEGIM…

Com? Que el curs ja s’acaba? Ha passat volant! Gairebé sembla que fos ahir, quan vau començar les classes després de l’estiu, oi?

L’equip del “Saps què ha passat?” hem treballat amb els ulls ben oberts per fer-vos propostes per treballar les notícies més interessants i actuals que hem trobat. Vam estrenar el curs fixant-nos en l’erupció del volcà Cumbre Vieja, a l’illa de La Palma. Ho recordeu? Ens vam posar en la pell dels afectats i vam pensar què faríem nosaltres, si haguéssim de fugir de casa a corre-cuita. Això mateix vam fer quan vam parlar dels ucrainians que van haver de deixar enrere el seu país per culpa de la guerra.

Tant la guerra d’Ucraïna com altres notícies d’actualitat ens van fer reflexionar sobre la importància d’estar informats (o, millor dit, d’estar ben informats). A més, vam aprendre a protegir-nos de sèries o pel·lícules que ens poden fer mal.

Aquest curs també ens hem preocupat per la sostenibilitat i els bons hàbits. Vam conèixer la Lucía, una nena que organitza recollides de brossa, i ens vam sumar a la seva iniciativa per tenir cura del planeta. Vam parlar de la bicicleta com a mitjà de transport verd i vam analitzar la publicitat d’aliments que poden semblar molt llaminers però no són saludables.

No hem deixat de banda la ciència i la tecnologia! La descoberta d’una nova espècie de titanosaure al Brasil ens va servir per conèixer els dinosaures dels Pirineus. També vam viatjar a l’espai exterior per parlar d’asteroides i forats negres, i vam participar en un projecte que ensenyava les màquines a parlar català.

Heu vist, tot el que hem après? I més que aprendreu aquest estiu, si continueu atents a l’actualitat!

Podeu consultar totes les propostes al blog “El món a l’aula”.

PARLEM…

Sobre el text: 

  • Ara que us heu pogut posar en la pell de les persones que han de fugir de casa, què és el que més us preocupa de la seva situació? 
  • Per què és tan important estar ben informats? 
  • Per què diem que la bicicleta és un mitjà de transport verd? 
  • A quins aliments ens referim, quan expliquem que són molt llaminers però poc saludables? 
  • Quina notícia relacionada amb els forats negres vam conèixer fa poques setmanes? 

Sobre com han viscut el curs:  

  • Quina valoració feu del curs que ara acabeu? Si l’haguéssiu de definir amb un parell d’adjectius, quins faríeu servir? 
  • Què és el que més us agradat de tot allò que heu après aquest any? 
  • Penseu en totes les vivències que heu passat amb els companys de classe i trieu: 
    • Una anècdota divertida. 
    • Un moment emotiu. 
    • Una situació en què van ser decisius el treball en equip o la solidaritat. 

FEM…

Deixem el nostre testimoni  (cicle inicial)

Us animeu a deixar un missatge per als nens i les nenes que l’any vinent faran el curs que vosaltres acabeu ara? Com els explicaríeu què s’hi trobaran? Quins consells els donaríeu? Us proposem…

A. Dividiu-vos en grups petits. Cada grup farà un mural amb els seus consells i explicacions. Quan els acabeu, els podeu penjar a l’aula perquè els nous alumnes se’ls trobin el primer dia de classe.

B. Graveu-vos en un vídeo: dieu davant la càmera les vostres explicacions o els vostres consells. El mestre o la mestra us ajudarà a gravar-lo i, quan comenci el curs vinent, el projectarà perquè els nous alumnes el vegin. 

Un missatge per als que vindran (cicle mitjà i superior)

Us animeu a gravar un missatge en vídeo per als nens i les nenes que l’any vinent faran el curs que vosaltres acabeu ara? Com els explicaríeu què s’hi trobaran? Quins consells els donaríeu? Seguiu aquestes instruccions: 

  1. Decidiu com serà el vídeo: què hi voleu dir i com ho direu (amb testimonis directes o en forma d’història, per exemple), a quins espais el gravareu, etc.  
  2. Repartiu-vos les tasques: qui escriurà el guió, qui sortirà al vídeo, qui formarà part de l’equip tècnic durant la gravació i qui l’editarà. 
  3. Un cop enllestit el vídeo, doneu-lo al mestre o la mestra: quan comenci el curs vinent, el projectarà als nous alumnes.